Dyrare att åka med Skånetrafiken..

Startat av buss-tobbe, 03 januari 2008, 18:35:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buss-tobbe

Hej!

Det blir dyrare att åka med skånetrafiken. Dom nya priserna börjar gälla idag.
Här är en länk till dom nya priserna.  http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=10196&epslanguage=SV

bjalle

Citat från: buss-tobbe skrivet 03 januari 2008, 18:35:16 PM
Hej!

Det blir dyrare att åka med skånetrafiken. Dom nya priserna börjar gälla idag.
Här är en länk till dom nya priserna.  http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=10196&epslanguage=SV

Började för övrigt att gälla igår den 2/1

buss-tobbe

Andreas Ljungqvist

Men fortfarande bland de billigaste i Sverige...

bjalle

Citat från: buss-tobbe skrivet 03 januari 2008, 19:05:53 PM
Uräkta jag skrev fel ???? ???

Menade inget illa! Fel gör vi alla eftersom vi är människor

buss-tobbe

c007

OSkar000

Enligt deras sida så höjer Ötraf priserna 2008 vilket inte stämmer. Priset är detsamma i år som det var 2006 och 2007. Dock försvinner länskort normal eftersom efterfrågan på dessa är liten.

http://www.ostgotatrafiken.se/upload/Dokument/Press/2007/Ingen%20prish%C3%B6jning%202008%20okt.pdf

Skånetrafiken har väl inga dygnskort som finns på många andra håll i landet?

Andreas Ljungqvist

Citat från: c007 skrivet 03 januari 2008, 20:20:25 PM
Och vilka är dyrast då?  ::)

Det beror på vilken typ av betalningssätt du väljer..

Ersa

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 03 januari 2008, 19:12:37 PM
Men fortfarande bland de billigaste i Sverige...

Jag läste för något tag sen (2 år sen?) i en kvällsblaska att SL var billigast, därefter Gotland.
Allra dyrast var Västtrafik.
Men detta kan ju ha ändrats sedan dess.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 03 januari 2008, 20:53:57 PM
Jag läste för något tag sen (2 år sen?) i en kvällsblaska att SL var billigast, därefter Gotland.
Allra dyrast var Västtrafik.
Men detta kan ju ha ändrats sedan dess.

Om det är samma kvällsblaska som jag tänker på så utgick den granskande journalistiken bara från vad motsvarigheten till SL:s 30-dagarkort kostar. Och då jämförde man med Västtrafiks Regionen Runt 30 dagar, vilket ytterst få använder eftersom det i regel finns billigare sätt att betala sina resor till och från jobbet. Detta kort har dessutom prissänkts sedan dess. Län som inte hade länskort var inte med i undersökningen överhuvudtaget. Så den undersökningen verkade vara ett beställningsarbete från Föreningen för Västtrafiks belackare för att bevisa att Västtrafik alltid är dyrast.
Kan också nämna att från 5 januarikostar Västtrafiks Regionen Runt 24 timmar  1 350 kronor (i dag 1 200 kronor) att jämföra med Norrbottens läns 1 650 kronor (1 850 kronor om även tätorstrafiken är med). Så i varje fall LiN är betydligt dyrare än Västtrafik.
I förhållande till hur mycket man kan resa är SL i särklass billigast när det gäller periodkort. Men knappast när det gäller kontantbiljetter (eller vad man nu skall kalla dem).

Patrik

Det står nu i en länk till DN i Postvagnen att Gotland är billigast och SL näst billigast.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=729811

Kinslayer

Västtrafik kommer ju göra en rejäl höjning av kontantbiljetterna nu den 5:e med 25 %. Innebär att vi får börja hantera massor med mynt då en resa i en zon kommer kosta 25 kr/vuxen och 12:50 för ungdom. En resa mellan exempelvis Skövde och Mariestad som är 6 zoner kommer nu att kosta 87:50 istället för 70 kr som förut som redan det var rena rånet. Man får väl leta fram en gammal hockeyhjälm att ha på sig den första tiden kanske...... 8)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

bättre ha buss kort så blir det inte så dyrt kostar 9 kr för stor utan buss kort kostar det 12 kr.
För kostade 8 kr för stor på linjebuss i Landskrona dom höjer på allt tycker jag.
Inte bara busstrafiken o Snus o mat har dom höjt mycket.
Undrar hur mycket det kostar om 30 år åka buss i Landskrona kostar nog mer än 12 kr gissa över 20 kr.