Örebro Läns Regionaltrafik mm.

Startat av Stefan P, 03 januari 2008, 18:04:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

1. örebro Läns Regionaltrafik AB
2. T- BUSS AB
3. Näckros Buss AB
4. Busslink AB

Det är väl de namn jag känner till när gjordes namnbytena och varför.

Vilken buss var den första som Swebus köpte sen blev Swebus.

Hos Karlskoga lokaltrafik fanns två Ajokki bussar med internnr. 9,10 vart tog de ivägen efter avslutad tjänst.

Är det någon som har bilder på Swebus 2467,2468,2287 skulle jag bli tacksam

mvh gammalbuss

IntresseTrafik

Hej!

Kort kan man säga att Näckrosbuss bildades igen om att slå ihop SLT´s bussåkeri och T-Buss AB som var Länstrafiken i Örebro´s bussåkeri. Syftet med det var att skapa ett större bussåkeri som kunde konkurrera med de öviga större bussbolagen(Swebus Linjebuss). Med de ekonomiska och de övriga stordriftsfördelar som ett större bussbolag ger. Senare förvärvade man även LITA som var ett kommunalt eller landstingsägt bussbolag i Östergötaland. Man kan lugnt påstå att bildandet av Näckrosbuss var turbulent. Medarbetarna i Örebro län kände sig överkörda och tyckte att man inte tog tillvara på deras intressen och erfarenheter. Men jag tror man kan säga att Näckrosbuss var ganska lyckat. Man vann trafik i stora delar av mellan sverige. Företaget gick förhållande viss bra ekonomiskt mot andra hårt tyngda bussbolagen i mitten av 90 talet.

I slutet av 90 talet slog man ihop landstingsägda SL Buss AB med Näckrosbuss och bildade Busslink. Det vart ytterligare en tung period. Gamla SL Buss AB satt med avtal med SL som gjorde hela Busslink konkursmässigt. Man försökte privatisera Busslink men efter en hel del turbulens gick SL in som stor ägare för att rädda företaget. I dag har man vänt det hela och Busslink går ganska bra om man jämför med konkurrenterna. Dessutom har man privatiserat stora delar av bolaget som idag ägs till stor del av franska Keolis.

Hoppas detta gav en liten inblick i två av dina frågor. Historien om Näckrosbuss och Busslink är större än så här men jag tror jag fick med det viktigaste. Annars får gärna någon annan komplettera.

Staffan Sävenfjord

Citat från: gammalbuss skrivet 03 januari 2008, 18:04:11 PM
Hej

2. T- BUSS AB
3. Näckros Buss AB
4. Busslink AB

mvh gammalbuss

Jag har en bild på 2287, om du vill hålla till godo med den. Speciellt bra är den inte.

Näckrosbuss bildades 1993 och Busslink 1999. Sammanslagningen av Näckrosbuss och SL Buss kan eventuellt ha ägt rum redan 1998 men det var i juni 1999 som namnet Busslink presenterades första gången. Örebro Regions Länstrafik ("Länsbussarna") torde ha bildats cirka 1979. Det bildades i alla fall före den stora länshuvudmannareformen 1981. Jag vill minnas att namnet T-Buss var nytt inför lokaltrafikkongressen i Örebro 1989. Det var i alla fall första gången jag såg det.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2008, 18:54:50 PM
Jag har en bild på 2287, om du vill hålla till godo med den. Speciellt bra är den inte.

Tycker bilden är trevlig och med inslag av nostalgi. De här Van Hoolerna kan man aldrig se för mycket av :D

Bussen är föresten på väg till Uppsala ser jag. Linje 804 går till Uppsala :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

2287 omlackad och senare med ombyggt skyltskåp.

/Janne

Bussmicke

Det där med ombyggda skyltskåpet var inte snyggt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Hej

2. T- BUSS AB
3. Näckros Buss AB
4. Busslink AB

Hos Karlskoga lokaltrafik fanns två Ajokki bussar med internnr. 9,10 vart tog de ivägen efter avslutad tjänst.

mvh gammalbuss

Örebro Läns Regiontrafik startade redan 1973. Det var då försökslän inför den kommande huvudmannareformen. De första nya bussarna i Länsbussarnas färger kom 1975 eller möjligen i slutet av 1974.
Efter Örebro län kom Västmanland och Södermanlands län där respektive länsbolag startades 1977/78. Tanken med länstrafikbolagen var då fortfarande att trafiken skulle bedrivas i egen regi och alla privata bussbolag(s linjetrafik) skulle införlivas i länsbolaget. Varken Örebro eller Sörmland kom dock så långt att man hade all trafik i egen regi. Om jag inte minns fel hann dock Örebro tvångsinlösa SJ:s trafik i länet vilket skedde ca 1978.

/GL

Stefan P

Hej

Tack för alla bilder och svar.

mvh gammalbuss.

Walter

Den sista bussen som beställdes av SJ Buss var 3188, en Vo B10M-70B med Säffle kaross. Vet inte var den var placerad. Den levererades ju dock till Swebus eftersom bolaget bildats under tillverkningen.

Den första bussen som Swebus beställde bör har varit (i alla fall enligt nummerordningen) 3189 som skulle varit en Renault Master men som man avbeställde. 3190 Var en Sc K113TLA/ VH Alizee. Dock hann ju andra senare beställda bussar levereras före 3190. Så att säga exakt vilken buss som var först är svårt.

Det fanns ju även bussar som beställts av GDG som levererades till Swebus. Bl.a 0551-0556 som var Alpus.

Lasse Ö eller andra med bättre koll får gärna rätta/lägga till
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 04 januari 2008, 13:16:07 PM
Den sista bussen som beställdes av SJ Buss var 3188, en Vo B10M-70B med Säffle kaross. Vet inte var den var placerad. Den levererades ju dock till Swebus eftersom bolaget bildats under tillverkningen.

3188 är helt korrekt men den hade Ajokki Express-kaross. Var placerad i Ulricehamn.