Huvudmeny

Nytt länstrafikkort

Startat av JB, 03 januari 2008, 12:36:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

I Uppsala Nya Tidning hittar man en artikel om att UL och SL kommer införa ett gemensamt länstrafikkort som gäller på båda bolagens trafik. För kanske 1200 kr i månaden (inte bestämt än) kommer man kunna åka mellan Nynäshamn och Gävle.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=708177,00.html

/Jonas

S Svensson

Lite förvånad kanske.Låter bra,MEN ? Hur åka mellan Stockholm och Uppsala? Inte skall väl ett gemensamt kort gälla på tåget ?. Vem är bekänt av att åka hela vägen? Varför inte ha ett kort som är beräknat för en individ.
Okey det har funnits ett kort tidigare som gällt  för omfattande resor, SJ årskort

Fredde

#2
Ett bra steg är att SL samt UL delar på Upptåget som idag vänder i Upplandsväsby dvs det går ända in till Stockholm istället, ops SJ blir av med en lönsam sträcka.. Lite OT för detta forum igentligen..

Men helt klart bra med ett sådant kort, redan idag gäller ju länskortet I X-län för resor med Upptåget till Uppsala med ank före kl.14:00 samt avgångar fr Uppsala till Gävle ef kl.12:00..

Man borde även i sådant kort även låta stadstrafiken i Gävle ingå eller som ett tillval med inte allt för stor kostnad..  Man kan bo i Stockholm å Jobba tex i Hille i Gävle å kostnaden för resor stannar på 14400kr/år..  Dock kan restiden bli lite lång om inte UL väljer ha Expresståg på sin stäcka vissa tider.. Många kommer nog ställa bilen för gott...


//Fredde


JB

Tanken är väl inte att folk ska använda det för att åka Uppsala-Stockholm även om det naturligtvis går. Tanken är nog snarare att underlätta för de som reser över länsgränsen i allmänhet. Det finns en hel del trafik som går över länsgränsen idag. SLs pendeltåg går till Bålsta. Upptåget går till Arlanda och Upplands Väsby.  UL har två linjer Uppsala-Norrtälje (varav en tydligen ska bli SL-linje) och en linje Uppsala-Bålsta som passerar två kommuner i AB-län på vägen och så vidare. Tanken är nog att det ska underlätta för de som pendlar andra sträckor, exempelvis Enköping-Kungsängen eller Hallstavik-Uppsala eller så.

/Jonas

Stinsen

Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2008, 15:29:31 PM
Lite förvånad kanske.Låter bra,MEN ? Hur åka mellan Stockholm och Uppsala? Inte skall väl ett gemensamt kort gälla på tåget ?. Vem är bekänt av att åka hela vägen? Varför inte ha ett kort som är beräknat för en individ.
Okey det har funnits ett kort tidigare som gällt  för omfattande resor, SJ årskort

Beror väl på vad du menar med "gälla på tåget", på SJ:s Uppsalapendel - Nej, på Upptåget kombinerat med SL-pendel - Ja.

Stinsen

Citat från: Fredde skrivet 03 januari 2008, 15:47:29 PM
Ett bra steg är att SL samt UL delar på Upptåget som idag vänder i Upplandsväsby dvs det går ända in till Stockholm istället, ops SJ blir av med en lönsam sträcka.. Lite OT för detta forum igentligen..

Nej, in till Stockholm C kommer inte Upptåget p.g.a. trängseln på spåren, Banverket har förklarat sträckan som "överbelastad". Möjligen det skulle kunna komma till Solna, men jag vet inte vilka vändmöjligheter som finns där.

Citat från: Fredde skrivet 03 januari 2008, 15:47:29 PM
Men helt klart bra med ett sådant kort, redan idag gäller ju länskortet I X-län för resor med Upptåget till Uppsala med ank före kl.14:00 samt avgångar fr Uppsala till Gävle ef kl.12:00..

//Fredde

Restriktionen med vilka tider UL/X-trafikkort gäller på Upptåget är numer borttagen så dem gäller på alla avgångar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stinsen skrivet 03 januari 2008, 18:40:52 PM
Nej, in till Stockholm C kommer inte Upptåget p.g.a. trängseln på spåren, Banverket har förklarat sträckan som "överbelastad". Möjligen det skulle kunna komma till Solna, men jag vet inte vilka vändmöjligheter som finns där.


Sträckan är nu inte förklarad som överbelastad men den skulle förmodligen bli det om det kom in en begäran att köra Upptåget ända till Stockholm C. En annan - och antagligen viktigare sak - är att Upptåget inte har kapacitet för att klara av merpartern av pendlingen mellan Uppsala och Stockholm. I Solna liksom på andra stationer (Upplands Väsby)-(Karlberg) finns bara två plattformsspår och att vända tågen skulle således bli endera trafikstörande eller kräva speciella utdragsspår.





Bussmicke

Vaem har sagt att Upptåget måste stanna vid varje mjölkpall?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

I Västra Götaland finns det flera kort. För resa i gränstrakterna kring Uppland behövs inget kort som gäller till Nynäshamn.
I V Götaland saknas ett kort jag saknar. Ett kort som gäller i gamla N-O- och P län. Alltså ett kort som gäller söder om Varberg.
Tyvärr är förbannelsen för pendlarna tåget Uppsala-Stockholm. Sänker man priset blir det fler resenärer.Detta låter bra,men nackdelen är att det inte finns kapacitet för fler resenärer. Vad göra? Ta pendlare på Arlandabanan? Kanske det går ordna så att pendlarna får lägre kostnader. Kan göras till våren 2010.

Anders i Vendelsö

Citat från: JB skrivet 03 januari 2008, 12:36:53 PM
I Uppsala Nya Tidning hittar man en artikel om att UL och SL kommer införa ett gemensamt länstrafikkort som gäller på båda bolagens trafik. För kanske 1200 kr i månaden (inte bestämt än) kommer man kunna åka mellan Nynäshamn och Gävle.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=708177,00.html

/Jonas

Här berättar ABC (Regionala Nyheter i AB-, C-län) om just "ABC-kortet"

Se länk: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1014563

/Anders

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2008, 15:29:31 PM
Lite förvånad kanske.Låter bra,MEN ? Hur åka mellan Stockholm och Uppsala?

SL 676 Tekniska Högskolan -> Norrtälje
UL 807 (sedemera SL 677) Norrtälje -> Uppsala   ;)

Vadå omväg?  ;D

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2008, 18:59:51 PM
Sträckan är nu inte förklarad som överbelastad men den skulle förmodligen bli det om det kom in en begäran att köra Upptåget ända till Stockholm C. En annan - och antagligen viktigare sak - är att Upptåget inte har kapacitet för att klara av merpartern av pendlingen mellan Uppsala och Stockholm. I Solna liksom på andra stationer (Upplands Väsby)-(Karlberg) finns bara två plattformsspår och att vända tågen skulle således bli endera trafikstörande eller kräva speciella utdragsspår.


Hur menar du med att det bara finns två plattformsspår? Att det bara finns 2 spår som kan stanna bredvid en plattform?
I Väsby finns det ju 3 spår och i Karlberg 4 isåfall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 03 januari 2008, 21:21:17 PM
Hur menar du med att det bara finns två plattformsspår? Att det bara finns 2 spår som kan stanna bredvid en plattform?
I Väsby finns det ju 3 spår och i Karlberg 4 isåfall.

Ja, jag menar att det bara finns två spår där tågen kan stanna vid plattform. Sedan är det så i järnvägssammanhang att sätter man stationer inom parentes som "(Upplands Väsby)-(Karlberg)" så menar man sträckan mellan dessa och inte själva stationerna. Fast det missade jag att förtydliga.
Karlberg har helt riktigt fyra plattformsspår men det är också två linjer som betjänar den stationen så det blir inte lättare att vända där.

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2008, 21:26:39 PM
Ja, jag menar att det bara finns två spår där tågen kan stanna vid plattform. Sedan är det så i järnvägssammanhang att sätter man stationer inom parentes som "(Upplands Väsby)-(Karlberg)" så menar man sträckan mellan dessa och inte själva stationerna. Fast det missade jag att förtydliga.
Karlberg har helt riktigt fyra plattformsspår men det är också två linjer som betjänar den stationen så det blir inte lättare att vända där.

Aha, förstod inte det där med parenteserna  ;)