Huvudmeny

SS SL C2 2047

Startat av Leyland, 08 november 2025, 09:53:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ur SoB 10-54. Årtalet fel men kördes 4v eller 6v?

Mvh Gunnar

Leyland

Citat från: Jörgen skrivet 16 november 2025, 10:17:09 AMHittade fler bilder här om Hökarängsolyckan på Facebook, där man ser att tåget är på södergående delen av viadukten innan stationen om man scrollar ner till tidningsartikeln.

https://www.facebook.com/groups/44427853430/posts/10157518143583431/

På nästa länk kan man också se om man förstorar bilden att till höger går trappan upp mot perrongen och att det nog är det staket man ser strax innan själva perrongen börjar. Trappan var upp till perrongen var helt öppen då.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=24131584393162133&set=pcb.10163227063663431

Tack Jörgen för dessa kompletteringar.

Från en bild från september/oktober 1950 kan i alla fall bekräftas att det fanns plattformstak under byggnad på minst södra halvan av plattformen - och kanske just bara södra halvan av plattformen.

Citat från: Gunnar D skrivet 16 november 2025, 11:25:45 AMUr SoB 10-54. Årtalet fel men kördes 4v eller 6v?

Mvh Gunnar

Tack Gunnar, intressant. Här talas det om tre tåg * fyra vagnar som var inblandade.

"Skadegörelse" - det är inte en definition som skulle ha använts idag! Att Spårvägens egna organ inte har all fakta korrekt är också en tankeställare för källforskning.

Pressbyråvykortet från Hökarängen - för mig talar andra bilder och omständigheter att den bilden möjligen är tagen i spannet 1952-1957. Kanske någon har vykortet med en posstämpel?

Dags att hitta rapporten/utredningen så får vi i framtiden titta på en skiss på händelseförloppet!

Leyland

Nästa nedslag i 2047s historia blir 13 februari 1955.

Här står hon som v1 på linje 19 vid Högdalens "provisoriska" station, dit södra banan kom 22 november 1954.


Foto SS/SL Spårvägsmuseet 2017-A9652 CC BY-NC 4.0

Fredrik Klint

Härlig bild och svårt att känna igen sig... Snacka om landsbygd!

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 16 november 2025, 12:04:23 PMPressbyråvykortet från Hökarängen - för mig talar andra bilder och omständigheter att den bilden möjligen är tagen i spannet 1952-1957. Kanske någon har vykortet med en posstämpel?
Vykortet är nog hämtat från exvis Tradera och vill minnas att det sades vara postgånget 1951. Den första busslinjen att ansluta vid Hökarängen var 182 i aug 1953. På "senare" vykort finns en tilläggstavla "Bussar" på stationsskylten vilken saknas här. Men diskussionen fortsätter.

Citat från: Leyland skrivet 16 november 2025, 12:18:40 PMNästa nedslag i 2047s historia blir 13 februari 1955.

Här står hon som v1 på linje 19 vid Högdalens "provisoriska" station, dit södra banan kom 22 november 1954.
Precis så minns jag Högdalen första gången! Mina första T-baneresor var från Slussen till Kyrkogården när vi skulle göra gravbesök. Jag ville gärna även åka linje 19 och det blev av någon gång i mitten av 50-talet på en söndagsutflykt.

/Gunnar

Leyland

#20
Nya nedslag i 2047s historik.

I november 1959 togs 2047 in på Centralverkstaden i Hammarby för Revision. Klar för trafik (R1) är daterad till 23 januari 1960. Då hade 2047 gått 414 194 trafik-kilometer vilket motsvarar ett genomsnitt på 12,4 mil per kalenderdag från leverans. Med den ökade trafiken under 1970- och 1980-talet kom detta genomsnitt att öka till år 1985 16,2 mil/per kalenderdag från leverans.

R2 1965-12-10

Nedan ett utdrag från vagnfördelningen och utsättningen från Hammarbyhallen fredagen den 1 september 1967. 2047 går ut som v1 på linje 28/15. 


Ur Leyland Arkiv

Gunnar D

Tack för historiken, alltid intressant!
Utsättning 1/9-67, en speciell dag. Vad står x för i kolumnen för 18/8?

/Gunnar

Micke A

Kan vara att tåget är delat och gick ut som två 4 vagnsenheter på morgonen.