Huvudmeny

SS Linje 18

Startat av Leyland, 26 oktober 2025, 13:00:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Gröndal - långt ifrån som det ser ut idag!

Pressbyråns vykort 711328 visar A8 247 och B19 863 på linje 18 troligen år 1928 eller 1929.




Flygbild idag, (c) Terra Tec  (c) Lantmäteriet

Men varför är vagnarna isär-kopplade? I SSS skrift kring linje 18 från 1999, spekuleras kring möjligheten att det var för att kiosken skulle synas på bilden/vykortet - eller var det en "avkoppling" under lågtrafiktid. men då måst motorvagnen gått "motspår2 in i slingan och vänt? För visst fanns inget "extraspår" vid Gröndal?

Vändslingan revs enligt uppgift upp 1930, direkt efter att linjen förlängdes till Ekensberg 1 oktober 1930.

Gunnar D

Ett härligt vykort! Skuggorna tyder på att det är frampå eftermiddagen så kanske ska släpvagnen tillkopplas inför högtrafiken eller är den bara uppställd? Finns att fundera på.
Spårvägslinje 18 ersattes 1949 av trådbusslinje 98 som i sin tur ersattes av dieselbusslinje 63 1955. När T-bana 2 öppnades 5/4-64 blev det till att åka busslinje 133 till Liljeholmen.

Nedan ses H19 5070 vid Gröndal 24 mars 1964 och spårvägsslingan på vykortet kom då fram från höger.

Mvh Gunnar

Leyland

Tack Gunnar för trevlig bild,

Utsättningen av linje 63 skedde från Söderhallen vid denna tid.

Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2025, 10:20:23 AMSpårvägslinje 18 ersattes 1949 av trådbusslinje 98 som i sin tur ersattes av dieselbusslinje 63 1955. När T-bana 2 öppnades 5/4-64 blev det till att åka busslinje 133 till Liljeholmen.

Mvh Gunnar

Linje 98 blev linje 63 närmare bestämt 17 november 1955 och Metropolbussarna gjorde sitt intåg i området.





Nedan har vagn A2/A3 125 anlänt den "nya" ändhållplatsen vid Ekensberg.


Foto C-G Jacksson 23 oktober 1934

Gunnar D

Stort tack för detta!
17 nov 1955 hände då en del i söderort och bilden från Ekensberg har jag nog aldrig sett tidigare. Stor skillnad mot när linje 195 stod där på 70-talet med H23/H32!

Här en bild efter att linje 18 förlängts till Ekensberg och det blivit dubbelspår. Bilden är tagen något längre mot staden än bilden på linje 63.

Mvh Gunnar

Leyland

Se här, 125:an igen på linje 18 vid Södermalmstorg skyltad Ekensberg och innan "nya" Slussen.


Foto Gunnar Lundh, någon gång gissningsvis 1931-1933.

I kommande inlägg får vi titta närmare på efterföljande linje 18 vid SS.

Gunnar D

Tack för den fina bilden från Slussen under omdaning!

Några tidtabeller från 1948 resp 1950 som visar trafikutbudet:


Sen kom ju en ny linje 18 1950!
Mvh Gunnar

Kristofer

För att anknyta till den första bilden, här är tidtabellerna från 1928 och 1929:





Och, som bonus, tabellen från 1932, då Slussenbygget ställde till det:

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Leyland

#7
Trevligt med tidtabellerna Kristofer och Gunnar!

Då kan vi konstatera att flytten av ändhållplatsen upp till Södermalmstorg från Karl Johans torg skedde hösten 1932.

Efterföljande SS Linje 18 kom 1 oktober 1950 med tunnelbanans öppnande Slussen-Hökarängen.

23 augusti 1953 var det Panik! på tvåvagnarståget. Turen åter i trafik med C2 2028 och 2180. Avvikelserapporten hanterades skyndsamt och en vecka senare var det "andra tillkopplingstider".


Kristofer

Och den 23 augusti 1953 var en söndag, vilket förklarar varför man körde tvåvagnståg på förmiddagen
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Gunnar D

Intressant! Finns det bilder på tvåvagnståg i trafik?

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 05 november 2025, 14:36:02 PMIntressant! Finns det bilder på tvåvagnståg i trafik?
/Gunnar
Finns flera kända och mindre kända bilder. Förekom under åren även tre- och fem-vagnarståg.

Här är en trevlig bild från Slussen den 24 april 1955 med ett två-vagnarståg på linje 18 (med vit rulle).

Till höger kan man se hur utsprängningen har påbörjats för den "nya" tunneln och anslutningen från Medborgarplatsen till Slussen (norrspår Tub 1).


Foto: Okänd, obekräftat kan det vara Åke Leijd

Fredrik Klint

När jag ser rapporten från -53 med vagnarna 2028 och 2180 så börjar jag fundera;
Vet man något om vagnfördelningen innan sammanbindningen 1957?
Hur vanligt var det att vagnar flyttades mellan södra och norra? Det bör ju inte ha skett i onödan med tanke på hur omständligt det var.

Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 november 2025, 21:04:02 PMNär jag ser rapporten från -53 med vagnarna 2028 och 2180 så börjar jag fundera;
Vet man något om vagnfördelningen innan sammanbindningen 1957?
Hur vanligt var det att vagnar flyttades mellan södra och norra? Det bör ju inte ha skett i onödan med tanke på hur omständligt det var.

Jodå, jag har ganska bra och hyggligt säker koll på leveranserna till södra respektive västra, samt uppgifter om vagnar som uppenbart flyttats då de observerats vid olika tidpunkter på södra respektive västra.

Bland annat ungefär 2069-2159 fanns på västra banan 1952 med några undantag. Vidare en serie 2190-2220 från 1953/1954 och även där undantag. 1956-1957 fylldes det på med ytterligare vagnar. Några vagnar som definitivt flyttats mellan banorna var bland annat 2008, 2096, 2131, 2166. Jag har inte systematiserat alla noteringar och verifieringar - finns i arkivet ytterligare uppgifter.

Fredrik Klint

Det blir lite följdfrågor, Hötorget-Vällingby invigdes 26/10 1952 och naturligtvis fanns det vagnar redo sedan en tid innan själva starten. Men hur långt innan?
2069 levererades redan i februari(?) -51, om det nu var lägsta nummer på denna sida stan. Vet man när Spångadepån var färdigbyggd? Jag hittar bara att "den stod klar samma år" (som invigningen), alltså 1952.

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 05 november 2025, 16:32:46 PMFinns flera kända och mindre kända bilder. Förekom under åren även tre- och fem-vagnarståg.

Här är en trevlig bild från Slussen den 24 april 1955 med ett två-vagnarståg på linje 18 (med vit rulle).

Till höger kan man se hur utsprängningen har påbörjats för den "nya" tunneln och anslutningen från Medborgarplatsen till Slussen (norrspår Tub 1).
Stort tack för den bilden från en söndagsmorgon vid Slussen! Trevagnståg har jag sett bilder på tidigare och femvagnståg har jag egna minnen av.
Vet inte vem som kan ha tagit bilden.

/Gunnar