MAN A78 ur förare perspektiv.

Startat av Nupski, 03 januari 2008, 01:18:55 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Nupski

MAN A78 är en trevlig bekantskap lätt att köra och bekväm på vägen, hur är den om man gör en detaljstudie?

MAN A78 även kallad Lion City T är en lågentré buss byggd i Turkiet. Bussen har en commonrail diesel på 280hk som är både stark och varvvillig och kopplad med en 4stegs Voith med variabel växling så blir allting kalas, bussen drar fint uppför backar med last och är lätt att hålla farten med. Bromsarna har bra stuns och retardern i växellådan hjälper till tt göra jobbet väldigt enkelt för föraren. I nedförslut är det bara att lägga ett lätt tryck på bromsen så hjälper retarden till att hålla farten, skulle det behövas mer hjälp är det bara att trycka lite till på pedalen så bussen växlar ner och ansätter avgasbromsen så att backarna tas utan ryck och med en jämn retardation.

Instrument och reglage är föredömliga på 06orna och senare då de har den nya Siemens/VDO panelen. De tidigare har en panel av MAN där man dragit kablarna först och sedan satt dit knapparna så ingen buss har knappar på samma ställe, det verkar i alla fall så.

Värme och ventilation i hytten är bra men det är lite skralare med värme för passagerna.

Det man kan klaga på är bullret, det är inte så farligt i hytten som i resten av bussen men motorn hörs väl framme hos föraren och ju längre bak du kommer desto mer hör du av maskinen även andra ljud såsom slutväxel och växellåda gör sig påminda. Även däcksbuller och vindtjut förekommer men det är ganska måttligt. Lite mer ljudisolering hade inte skadat.

Styrningen löper lätt och friktionsfritt och fjädringen sväljer ojämnheter i vägbanan bra.

Modellen verkar vara behäftat med en del små fel från fabrik som verkar ta ett tag och få ordning på men när väl alla bultar är åtdragna finns det inte mycket att klaga på.

Så denna skapelse får av mig 4 av 5 rattar, bussen skulle få fullpott om det inte vore för den skral isoleringen.

christianm

Kul med lite sån här erfarenhetsinfo! Torde väl vara första gången någon skrev något positivt om MAN i Bussnack också.   ;)

Jan

Citat från: christianm skrivet 03 januari 2008, 07:50:01 AM
Kul med lite sån här erfarenhetsinfo! Torde väl vara första gången någon skrev något positivt om MAN i Bussnack också.   ;)

MAN är lite speciell med kontrollampor som tänds lite hur som helst. OM företagen la ner lite pengar i utbildning på samtliga som kör dessa, så skulle man i längden spara pengar på onödiga bussbyten. Detta skulle nog ge >MAN en ännu högre staus bland de svenska förarna.
I branschen i 40 år

Neko

Om det inte hade varit för att denna modell var den bidragande orsaken till min sjukskrivning förra året, så hade den också fått 4 av 5 smurfar av mig. Nu får den bara 2 . . .
Motorn är go, o tar man det bara lugnt med dörrarna sköter de sig problemfritt. :)

nimbra

c007

Jag tycker inte att A78 som modell är speciellt snygg... Lion's City för mig är med svarta glaspartier, som exempelvis på GS 592-598.