SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029

Startat av maxh20, 16 september 2025, 13:19:52 PM

4 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

maxh20

För första gången sedan 90-talet väljer SL att ta driva busstrafik i egen regi.
SL kommer att sluta upphandla busstrafiken i Upplands Väsby och Sigtuna kommun. De startar ett eget bolag för detta med nytt IT-system och förare. Trafikstart 2029.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klart-sl-tar-over-busstrafiken-i-sigtuna-och-upplands-vasby

virtual1

Spännande.  Antar att man tar detta som ett experiment och utvärderar inför kommande upphandlingar efter typ 2030 då.

maxh20

Precis det ska bli spännande. Intressant ändå att regionledningen går emot SL:s utredning.

Om SL framöver vet om att de själva ska köra där även framöver kan de ju beställa fordon en bra tid i förväg. Då gör ju ev. överklaganden ingenting då man kan räkna med det.

I den upphandlade trafiken måste ju tex Nobina vänta in i det sista då de alltid blir fördröjda av företag som överklagar dessa.

Walter

Fast detta undanröjer väl inte risken att upphandlingar av fordon till trafiken överklagas och då blir det lite samma läge med väntetider.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

IvveRivve004

Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 13:19:52 PMFör första gången sedan 90-talet väljer SL att ta driva busstrafik i egen regi.
SL kommer att sluta upphandla busstrafiken i Upplands Väsby och Sigtuna kommun. De startar ett eget bolag för detta med nytt IT-system och förare. Trafikstart 2029.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klart-sl-tar-over-busstrafiken-i-sigtuna-och-upplands-vasby
Hur är det med Vallentuna? Är det också en del av avtalet som tas över eller har det området eventuellt övertagits av Norrtälje eller Norrort/Täby?

maxh20

Citat från: Walter skrivet 16 september 2025, 15:09:10 PMFast detta undanröjer väl inte risken att upphandlingar av fordon till trafiken överklagas och då blir det lite samma läge med väntetider.

Så då förflyttas problemet bara från operatörsupphandling till fordonsupphandling? Visserligen kan de ju börja upphandlingen av fordon 1-2 år i förväg och därmed inte bli försenade även vid överklagan då de ändå vet att det är "SL Väsby AB" som ska köra även efteråt.

Är det såhär det annars blir?

Idag - operatörsupphandling överklagas - operatörens val av fordon försenas pga överklagan.

Från 2029 - "SL Väsby AB" (nytt trafikbolag) har redan garanterat trafikuppdraget, men fordonsval får de inte välja utan upphandling --> bussupphandling försenas och bussarna därmed.

Maven

Om det hade varit så enkelt som att bara påbörja processen tidigare, så hade de väl kunnat göra det även för  upphandlingen av trafikavtalen?  ???

Ersa

Citat från: IvveRivve004 skrivet 16 september 2025, 15:33:56 PMHur är det med Vallentuna? Är det också en del av avtalet som tas över eller har det området eventuellt övertagits av Norrtälje eller Norrort/Täby?

Mig veterligen är den enda kvarvarande depån i Vallentuna numera helt överförd till Täby trafikområde.

Jo

Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 15:43:25 PMSå då förflyttas problemet bara från operatörsupphandling till fordonsupphandling?

Man kan väl börja med att tillverka egna bussar. Pengar verkar det ju finnas.

Ersa

Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 15:43:25 PMFrån 2029 - "SL Väsby AB" (nytt trafikbolag)

Du menar väl klassiska SL Buss AB? Det låter ju som ett trevligare spekulativt namn, fram till beskedet. 8)

maxh20

Bara spekulativt. Men ja, SL Buss AB eller liknande är också rätt troligt.

Jo

#11
Jag tolkar det som att kommer att drivas direkt i förvaltningen, inte att man ska skapa ett bolag för att bedriva trafiken.


homer

Som vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.

IvveRivve004

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2025, 16:21:44 PMMig veterligen är den enda kvarvarande depån i Vallentuna numera helt överförd till Täby trafikområde.

Det betyder alltså att 524:an (ifall den då är kvar) fortsätter trafikeras av Transdev?