SL återtar busstrafiken i egen regi i Upplands Väsby/Sigtuna från 2029

Startat av maxh20, 16 september 2025, 13:19:52 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

maxh20

Ingen busstrafik utgår från depån sedan 11 dec 2022 men depån används fortfarande. http://jobb.transdev.se/pages/e35-norrort?preview=true

Upphandling E35 (bla. Täby och Vaxholm) slutar ungefär samtidigt som SL tar över busstrafiken i Upplands Väsby. Man kanske passar på att flytta över linjen till SL:s blivande egna bussförare eller så fortsätter man ha den från Täby i den nya upphandlingen där.
Linje 524 har ju avgångar varje kvart i rusningstrafik så den borde ha resandeunderlag för att bli kvar även runt år 2029.


Maven

Citat från: homer skrivet 16 september 2025, 17:57:35 PMSom vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.

Det är ju i alla fall en av orsakerna som politikerna angett som motiv och att det till och med får kosta lite mer för att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö. Vi får väl se hur det blir i verkligheten. När det gäller exempelvis vården så är väl inte landstingsregionerna direkt kända för att vara så mycket bättre arbetsgivare än privata kliniker. Och där råder ändå liknande situation med personalbrist.

Buzzlover

Citat från: maxh20 skrivet 16 september 2025, 21:16:08 PMDepån i Vaxholm är nedlagd. Upphandling E35 (bla. Täby och Vaxholm) slutar ungefär samtidigt som SL tar över busstrafiken i Upplands Väsby. Man kanske passar på att flytta över linjen till SL:s blivande egna bussförare eller så fortsätter man ha den från Täby i den nya upphandlingen där.
Linje 524 har ju avgångar varje kvart i rusningstrafik så den borde ha resandeunderlag för att bli kvar även runt år 2029.

Nedläggning depån i Vaxholm 11 dec 2022 http://jobb.transdev.se/pages/e35-norrort?preview=true
Felaktigt. Depån kvarstår på samma mark som innan.

Transdev har enbart valt att inte utnyttja depån som start och slutpunkt.
Men för raster och pauser används depån fortfarande, ramperna är kvar men urkopplade, så även bränslecisternen.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

maxh20

#18
Rättar till mitt inlägg. Det är alltså nu en rast-lokal och påfyllning av bränsle? Sköts underhåll där också?

Men om inget startar och slutar där, då parkeras fordonen iallafall inte där när de inte är i trafik typ på natten utom de som körs som nattbussar?

Buzzlover

#19
Naj, enbart Rast och pauser tas på depån. All utrustning för att ha bussarna där en längre tid är urkopplade men kvar, det vill säga ramperna är urkopplade och cisternen med bränsle är också tagen ur bruk.

Rastlokalen är samma lokal man hade när depån var en "riktig" depå. Så skulle nästa operatör (SL Buss AB eller annan) vilja starta upp verksamheten som en riktig depå igen kräver det inte så mycket, enbart starta upp ramperna igen, fylla bränslecisternen samt utrusta lokalen med nödvändiga datorer etc. för att kunna starta/sluta ett arbetspass där.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Ska inte 524 ersättas helt eller delvis av nya stombusslinjen? Den som kallats H hittills.

Walter

Citat från: homer skrivet 16 september 2025, 17:57:35 PMSom vanligt snöar detta forum enbart in på själva fordonen.

Den största orsaken till detta handlar inte om att nya bussar dröjer vid nya upphandlingar, det hade man enkelt kunnat lösa genom att SL själva köper in bussar och sen leasar ut till Företaget som tar över, nej största orsaken är givetvis att SL äntligen börjar förstå att förarbristen inte beror på att människor inte vill köra buss utan att varje upphandling sedan 90 talet har lett till sämre villkor för personalen, en spiral som inget privat bolag verkar kunna bryta.


SL kan inte köpa in bussar utanför en LOU upphandling som därmed riskerar att överprövas. Behöver inte bli så men upphandlingsrisk finns en form eller annan oavsett vem som utför trafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

B10M

Men hur stor är den risken i praktiken? Busstrafik i egen regi finns ju på ett antal platser i Sverige, har det hänt där att upphandligar av fordon har överklagats?

Lulebussen

Det har hänt, 2022 vann Scania Luleå Lokaltrafiks upphandling av bussar men MAN överklagade och vann. Bussarna blev ungefär ett år försenade vill jag minnas.

Frippe Fribas

Citat från: buskörare skrivet 17 september 2025, 08:55:03 AMSka inte 524 ersättas helt eller delvis av nya stombusslinjen? Den som kallats H hittills.
Det verkar inte så med tanke på att Transdev verkar ha fått grönt ljus att starta linje 530 i december.
Linje 530 verkar däremot övergå till stomlinje H på sikt.
524 skall åtminstone tills vidare vara kvar parallellt med 530, men få en extra sväng genom Vallentuna medan 530 verkar gå som dagens 524 från Upplands Väsby till Vallentuna station för att därefter gå genare via Arningevägen till Arninge.
Det finns således plats för båda bussarna om man vill även i framtiden.