Bussutställning på Elmia 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 januari 2008, 22:33:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så lite fler bilder från bussutställning på Elmia i Jönköping 1986. Kvaltiteten skiftar. På bilderna alltså.

yngrot

Trevligt svep men dessa du visar minns jag inte trots jag var där :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 januari 2008, 23:45:07 PM
Trevligt svep men dessa du visar minns jag inte trots jag var där :)

Det var bussutställning på Elmia såväl 1986 som 1990. Bilderna är alltså från 1986. Det var kanske möjligen så att du var där 1990?
I och för sig glömmer man ganska fort bussarna på en utställning och minnena kommer fram igen när man ser på sina gamla bilder. I den här sviten kan vi se några nyheter för den tiden. Först Drögmöllern, som för övrigt kom till SJ Buss när Lundins sålde dit. Jag vill minnas att det också var premiär för Ikarus Club på boggichassi. Ikarus Club hade ju i tvåaxlig version på Scania K112 stora problem med axeltrycket. Enligt uppgift klarade den inte ens fullt passagerareantal utan bagage. Och till detta premiärvisning av Kutter Deca. Samtidigt som man visade en Kutter 9 på litet DAF-chassi. Är det förresten någon som vet om denna kom till något svenskt bussbolag? Ingen anade då att Kutter skulle upphöra med tillverkningen två år senare.

robbes

ikarusen cluben lever fortfarande dock ej som buss utan som husbuss/rallybuss:

FRÄMRE DEL BOUTRYMME MED SÄNGPLATSER SAMT SOVDEL ÖVER LASTUTRYMME BAK,
BAKRE DEL FÖRSEDD MED HJULBANOR FÖR TRANSPORT AV FORDON, MAX LAST I
BAKRE DEL 1500 KG, LASTLUCKA BAK
FORDONET SAKNAR FAST GASOLINSTALLATION