För 55 år sedan - två Scania Vabis CF 6661

Startat av Hasse L, 25 augusti 2025, 16:34:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ett par pärlor från Enebybergsgaraget:


SL H65A 6502 (ännu med SJ-numret 4102). Söndagsfrid rådde i slingan vid Grindtorp.


SL H65A 6511 (ännu med SJ-numret 4111). 617 var en tidig lokallinje i Täby som kördes (Täby centrum -) Roslags Näsby Station - Viggbyholms gård (- Hägernäs).

Båda bussarna levererades till SJ 1963 och hade ursprungligen nummer 3622 resp. 3641. Kanske uppstod nummerserien 4079-4112 när bussarna blivit ombyggda för högertrafik?

6511 fick en lång tillvaro i SL-trafiken och kunde ses på 800-linjer ännu 1980. 6502 såldes väl privat betydligt tidigare, men noteras avregistrerad först 2013.

Ulf Berlin


Björn Forslund

Alla SJ bussar som helombyggdes, dvs med flyttad förarplats, fick nya nummer med början på 4001.

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 25 augusti 2025, 16:34:49 PMBåda bussarna levererades till SJ 1963 och hade ursprungligen nummer 3622 resp. 3641. Kanske uppstod nummerserien 4079-4112 när bussarna blivit ombyggda för högertrafik?

6511 fick en lång tillvaro i SL-trafiken och kunde ses på 800-linjer ännu 1980. 6502 såldes väl privat betydligt tidigare, men noteras avregistrerad först 2013.

Mycket trevligt! Kanske hade 6502 nummer 3632 vid leverans? Hursomhelst kom 6502 senare till Huddinge där den bl.a. kördes på linjerna 723 och 725 den 22 jan 1973.

/Gunnar

K R

Hej!

Denna serie CF6661 högerombyggda vagnar från 1963 fick som tidigare nämnts nya nummer hos SJ i 40-41-serien.
3603-3642 blev i helombyggt h-utförande 4073-4112. Närmast föregående nummerserie var f ö 4039-4072, som var Volvo B655/Hägglund från 1961/62,
de s k "raketerna", efter SL:s övertagande littererade/numrerade H84 6439-6472.

Av de 40 st CF66:orna övertogs 34 st av SL som då blev H65A 6479-6512.
De övriga 6, lägst numrerade, vagnarna behölls av SJ och överfördes till andra trafikområden eller billinjegrupper, som var SJ:s terminologi vid tiden.
Exempelvis denna 4073 som förevisades i denna äldre tråd här:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=48001.0

Den tidigt ommålade 4102/6502 ovan i tråden stack även ut genom att den hade fyrsiffrigt reg-nummer (B9822). Det vanliga var annars tresiffriga reg-nummer.
Kuriosa 1 är att numret B9822 tidigare även burits av en BSBV-buss från 1938 som karossbyttes år 1950 med bibehållet reg-nummer.
Kuriosa 2 är att CF-bussen ifråga har tillverkats som modellbuss av JECO, som på länken nedan recenseras och kommenteras:

https://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=2995

mvh K R