Finspång 70-tal

Startat av Peter Öden, 15 september 2011, 20:25:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Nästa nostalgibild kommer som ni ser från Finspång,
Bussen är SJ 4073.

Mvh Peter Ö

HJP

Citat från: Peter Öden skrivet 15 september 2011, 20:25:20 PM
Hej !

Bussen är SJ 4073.

Mvh Peter Ö
Häftig buss i en häftig miljö!
Tackar&Bockar

HJP

bilomnibussen

På den planen har jag vänt många gånger och bytt buss ibland varefter vi återvände från det hållet vi kommit.
Mvh Jan G

Lasse hsand

Cf karossen tycker jag är en bland de snyggaste karosser som byggts. För modligen för att det var den modellen som som man satt och tömde luftsystemet som liten. När man var med farsan på garaget som liten. Lars

Mats Karlsson

CF:en är en snygg buss, dessutom lättkörd. Det var en sådan jag körde upp med en gång i tiden.

bilomnibussen

När Östernärkes Omnibustrafik fick sin CF:are vintern 1961-62 tyckte jag den var det urhäftigaste i bussväg som setts och åkts i. Ändå var den väldigt högljudd och det luktade färg och plastmaterial inne i vagnen i flera veckor efter leveransen. Första gången jag fick köra en sådan buss var GDG 1784 som jag fick ta över efter linjen i mörkret. Var lite svårt att inledningsvis orientera sig på förarplatsen men en upplevelse att köra.
Mvh Jan G

yngrot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 16 september 2011, 19:29:28 PM
CF:en är en snygg buss, dessutom lättkörd. Det var en sådan jag körde upp med en gång i tiden.

Samma här ,visst var de lättkörda men dock bullriga ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Mycket trevlig bild med smalspårsbangården i bakgrunden.
Någon som kan uttyda inv numret på bussen?/Ulf

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 september 2011, 11:21:18 AM
Mycket trevlig bild med smalspårsbangården i bakgrunden.
Någon som kan uttyda inv numret på bussen?/Ulf
Nr 4073 (fd 3603)

Ulf Berlin

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 18 september 2011, 11:01:43 AM

Samma här ,visst var de lättkörda men dock bullriga ..

Bullret inne i CF varierade från en individ till en annan. I Ösmo (SJ Huddingebuss) hade vi ett par ytterligheter. Vagn 0226 var väldigt bullrig inuti, vi kallade den "Stenkrossen", medan 0222 var väldigt tystgående. De flesta andra vagnar låg bullermässigt någonstans mittemellan.

M v h
Ingwar

bilomnibussen

Östernärkesvagnen hade ett tjockt "täcke" på motorhuven. Det hjälpte inte speciellt mycket men motorljudet var i mina öron som musik. Numera hör jag inte så bra, efter alla frontscanior m m.
Mvh Jan G

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 15 september 2011, 20:25:20 PM
Hej !

Bussen är SJ 4073.

Mvh Peter Ö

Jämförelse mot idag...

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Jag gillar den gamla bilden bättre även fast jag gillar Scania  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina