Servicemanual till Volvo B10M -87

Startat av Felixa, 22 juli 2025, 13:26:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Felixa

Hej! Mitt första inlägg här så hoppas jag lyckades navigera in detta i rätt forumsdel.

Jag har införskaffat en Volvo b10m 50 från -87, där sitter en thd101gd i den som jag letar efter en servicemanual till! Tror att det ska vara en tryckt manual från Volvo till många motorer i thd-serien jag letar efter.

Om någon hade kunnat peka mig i rätt riktning är jag evigt tacksam!

Kjell Niklasson

Hej

Volvos verkstadshandböcker till en sådan buss tar upp ca 15 pärmar totalt. Motor är om jag minns rätt 3-4 pärmar bara det.

Problemet är att en del verkstäder redan har slängt dom, medans dom verkstäder som har kvar dom förmodligen vill behålla dom.

Jag skulle rekommendera att åka till närmsta auktoriserade Volvo lastbilsverkstad, och fråga om du får låna deras. Eller så kanske det går att köpa. Jag tror även att det fortfarande går att köpa nya, men priset kan kanske vara väl tilltaget.

/ Kjell

Felixa

Tack för svaret Kjell! Ja misstänkte att det skulle vara en del papper, anledningen att jag hade velat ha tag i manualen är att jag kommer vara iväg och resa långa perioder med bussen utomlands, och därav kommer det vara svårt att få tag på verkstäder som kan gamla Volvo till skillnad från här i Sverige.

Men jag ska slå en signal till de verkstäderna här i Skåne som kan tänkas ha den och kolla, bra tips! Om jag lyckas hitta den så kanske jag t.o.m ger mig på att försöka skanna in motorpärmarna i alla fall för framtida bruk.

Hade definitivt kunnat tänka mig betala en slant för en ny, men är det Volvo Buses jag ska kontakta då kanske? Gör ett försök och ser om de har den!

Kjell Niklasson

Du kan fråga på Volvo verkstaden om det går att få tag på nya. Dom bör veta hur man får tag på dom.