Malmös nya linjenät (Samt övrigt i Skåne som påverkar)

Startat av AdamL, 05 juli 2025, 11:34:44 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Anders.o93

Citat från: AdamL skrivet 07 september 2026, 12:45:09 PMFinns det ett projekt om att bytta ut validatorerna på Malmös äldre flotta? Såg att 3767 har fått den nya modellen.
Om en äldre maskin går sönder byts den säkert ut till en ny. Men annars tror jag man avvaktar att byta ut samtliga äldre till juni 2027.

Anders.o93

Citat från: Gae skrivet Idag kl. 09:14:01 AMDe nya validatorerna är riktigt kassa. Förarana bara vifta förbi folk i Helsingborg för inget vet hur man gör.
Är det för att folk inte förstår var man håller mobilen/kortet eller är det för att de är lika slöa som de äldre maskinerna?

AdamL

Citat från: Gae skrivet Idag kl. 09:14:01 AMDe nya validatorerna är riktigt kassa. Förarana bara vifta förbi folk i Helsingborg för inget vet hur man gör.
Förstår inte vad som är fel med de, de är snarare tydligare då det finns en stor skärm som antingen tackar dig för att du har blippat en giltig biljett eller berättar att du har gjort fel.

Gae

Citat från: AdamL skrivet Idag kl. 09:54:46 AMFörstår inte vad som är fel med de, de är snarare tydligare då det finns en stor skärm som antingen tackar dig för att du har blippat en giltig biljett eller berättar att du har gjort fel.
Bra med stor skärm som säkert kan programmeras till mer vettiga saker i framtiden. Problemet är att när du håller fram din telefon så skymmer ju hela skärmen med din arm, så du ser inte skärmen. I de gamla läsarna får du extremt tydlig feedback att den scannat, både med prickarna och det skarpa ljudet.
^^

Gae

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 09:48:13 AMÄr det för att folk inte förstår var man håller mobilen/kortet eller är det för att de är lika slöa som de äldre maskinerna?
En kombination skulle jag tro, det är inte en naturlig rörelse att scanna så högt så det blir lite otydligt, och de är inte särskilt mycket snabbare heller
^^

Gano

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 09:48:13 AMÄr det för att folk inte förstår var man håller mobilen/kortet eller är det för att de är lika slöa som de äldre maskinerna?

De har funnits i några år i Helsingborg och jag upplever de generellt som mindre slöa. Det enda jag kan invända mot är att det är något otydligt för den ovane var mobilbiljetten ska skannas.
Exilskåning i skärgården

IdaL

En idé vore ju att man sätter gummiräler som nudging för att resenärerna ska få en visuell hit om var man ska sätta telefonen, som på den gamla läsaren.

Många ser symbolen där nere på NFC-Plattan för korten och försöker skanna där.

Buss_Lund

Håller med dig de nya är riktiga kass och skit. De gamla vaildatorerna var bättre än nya.
Ibland de går inte blippa in min biljett på de nya

Erobran

Jag hata nya validator. Man kan inte blippe så bra på maskinen....

Buss_Lund

Jo men saknar gamla biljettsystemet jojo det var bättre då. Men regionbussar har kvar gamla validator de röda. Men fattar inte varför de bytte till nya validator

Gae

Mycket hade lösts om man bara slopade kravet på att blippa sin biljett. Har man redan köpt så borde man bara kunna kliva ombord. Låt APC sköta statistiken som i resten av världen.
^^