Suffix på busslinjer (SL)

Startat av Gew, 18 juni 2025, 15:32:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2025, 22:15:42 PMPå frågan om numren tog slut, är det enkla svaret: Ja. Åtminstone gällande 600-serien, som varit hopplöst proppfull i decennier. Och eftersom man aldrig vågar/orkar ta tag i grundproblemet, leder det till att alla möjliga lokala och förvirrande suffix dyker upp istället.

När vi på 90-talet byggde upp det som sedan blev reseplaneraren på SL, så skulle alla hållplatser och stationer få fyrsiffriga nummer. Alla stationer inom spårtrafiken fick nummer i 9000-serien, men i övrigt höll vi oss till att förstasiffran skulle motsvara hundratalssiffran för linjenumren så gott det gick.
Nu bar det sig inte bättre än att en kommun i länet har så extremt många hållplatser att den behövde ett alldeles eget tusental, och även i en annan nummerserie var det trångt. Så det fick bli så här:
  • 1000: Innerstaden och Söderort
  • 2000: Lidingö, Danderyd, Täby, Vallentuna, Österåker och Vaxholm
  • 3000: Ekerö, Västerort, Solna och Sundbyberg
  • 4000: Nacka och Värmdö
  • 5000: Sollentuna, Upplands Väsby, Sigtuna, Järfälla och Upplands Bro
  • 6000: Norrtälje
  • 7000: Huddinge, Botkyrka, Salem, Södertälje och Nykvarn
  • 8000: Tyresö, Haninge och Nynäshamn

När jag var yngre och mer fantasifull tänkte jag ofta att man borde flytta över Västerort, Solna och Sundbyberg till 300-serien (istället för den blandning av 100- och 500-linjer som finns där idag), och åtminstone Danderyd och Täby till 200-serien. Men det kommer nog aldrig att inträffa, trots att det finns gott om lediga nummerserier i de hundratalen
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

IvveRivve004

Sedan finns ju också hållplatserna i femsiffriga nummer, där ett läge i en riktning har ett nummer och ett läge i den andra riktningen har ett annat. Här är ett exempel i form av hållplatsen Hallandsgatan för linje 57:

10133 är numret på hållplatsläget i riktning mot Sofia och 10134 är numret på hållplatsläget i riktning mot Hjorthagen.

Jag har själv tyckt att det har blivit allt svårare att få reda på dessa nummer den senaste tiden. Tidigare så kunde man se vilket läge bussen avgick från även på mindre hållplatser i SL-appen, och då visades dessa nummer upp, och sen kunde man också söka PDF-tidtabeller från en speciell hållplats på SL:s hemsida där man kan se det femsiffriga numret på hållplatsläget längst till höger på bladet.
Nu har de tagit bort båda funktionerna. Vill man veta vad hållplatserna har för nummer får man – så länge man inte jobbar med att skriva ut hållplatsskyltar – åka dit själv, eller så får någon annan ta bilder på hållplatserna och skicka dem till en (eller eventuellt lägga upp dem på sociala medier).

Angående linjenumrerna i Norrort och Norrtälje finns fortfarande dessa nummer lediga:
603, 618, 659 (som dock planeras bli ny lokallinje i Vallentuna), 671, 672, 673, 674, 675, 678, 679, 686, 692 och 693.

Nico

Det här är ju lite OT, men det har ju funnits diverse tankar genom åren att ändra SL:s linjenummer för framförallt bussarna. Man skulle även kunna låta Lidingölinjerna hamna i t.ex. 80-serien alt. att Mälaröarna och Lidingö skulle ha kunnat dela på en nummerserie och frigöra den andra. Utöver detta finns egentligen även 900-serien att tillgå de servicelinjerna skulle har kunnat ha andra möjligheter. Sedan finns ju även vissa historiska kopplingar till 500-, 600- samt 700-linjerna.

Sedan har jag inte riktigt koll på hur det ser ut i övriga landet, men i SL-land är man ju inte så mycket för att använda prefix vilket annars är ganska vanligt t.ex. på kontinenten. Istället låser man i SL-land vissa linjenummer till ett visst trafikslag, t.ex. då 30-serien för spårväg, 40-serien för pendeltåg osv. I Tyskland däremot förekommer det lite överallt att samma linjenummer finns i flera versioner, men skiljs genom ett prefix. I Berlin hittar man bl.a. M5 (spårvagn), S5 (S-Bahn) samt U5 (tunnelbana)... och kan man tänka sig... folk tar inte fel på dem. I SL-land skulle man ju kunna göra liknanden för t.ex. spårtrafiken för att göra det tydligare, men, men...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

IvveRivve004

Man skulle förresten också kunna numrera om linje 635 till 623Y med tanke på att den går parallellt med linje 623H och 623V åtminstone fram till Össebyvägen och att den har så få turer...Linjenumret 635 brukar man förresten förvänta sig vara en busslinje i Norrtälje...

L. Gornitzka

Citat från: IvveRivve004 skrivet 30 juni 2025, 22:40:16 PMAngående linjenumrerna i Norrort och Norrtälje finns fortfarande dessa nummer lediga:
603, 618, 659 (som dock planeras bli ny lokallinje i Vallentuna), 671, 672, 673, 674, 675, 678, 679, 686, 692 och 693.

Fyra av dessa linjenummer har tidigare förekommit men lagts ner.

603 som gick mellan Kista och Danderyd (innan sträckan togs över av vissa turer på 613)
618 som gick mellan Danderyd och Näsbypark (ibland via Grindtorp)
659 som gick mellan Sättra och Riala kyrka utanför Norrtälje (en kort linje som bara trafikerade fyra hållplatser)
686 som gick mellan Norrtälje och Kista
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Ulf Berlin

...och även 671,672,673,675,678,679
Men dessa ligger ju numera inom stombussnumreringarna.../Ulf
(696 och 698 har väl aldrig använts?)

Nico

696 är nattlinjen Tekniska högskolan - Norrtälje och 698 nattlinjen Danderyds sjh. - Österskär.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Nico skrivet 02 juli 2025, 01:24:14 AM696 är nattlinjen Tekniska högskolan - Norrtälje och 698 nattlinjen Danderyds sjh. - Österskär.
Så är det ju ja ;)
Hur är det med 692 och 693?

Buzzlover

Möjligen off-topic men 696 och 699 som finns idag var lediga nummer ett bra tag innan dagens sträckning. Men var från början Nattlinje som ersatte RB Näsbyparkslinjen Näsbypark - Danderyd (696). Fanns framtill mitten av 2000-talet.

699 var Nattlinje Vallentuna - Kårsta gick ungefär som dagens 661 och hade passning med 690 i Vallentuna för vidare färd till Stockholm. 699 fanns också framtill mitten av 2000-talet.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Citat från: L. Gornitzka skrivet 01 juli 2025, 21:55:01 PM659 som gick mellan Sättra och Riala kyrka utanför Norrtälje (en kort linje som bara trafikerade fyra hållplatser)

1996-2008 hette denna linje 657. Visserligen hade den bara fyra hållplatsstolpar men ett 4½ km långt vinkområde mellan Sätta vägskäl och Sätta affär, så totalt var linjen ändå 6 km lång.

Tidigare användes linjennumret 659 till en buss mellan Norrtälje busstation och Görla industriområde, och ännu längre tillbaka till en linje som gick mellan Kårsta och Rimbo.

Ersa

Citat från: IvveRivve004 skrivet 30 juni 2025, 23:09:41 PMMan skulle förresten också kunna numrera om linje 635 till 623Y med tanke på att den går parallellt med linje 623H och 623V åtminstone fram till Össebyvägen och att den har så få turer...Linjenumret 635 brukar man förresten förvänta sig vara en busslinje i Norrtälje...

635 var faktiskt en Norrtäljelinje i sin förra form. Om jag minns rätt så gick den från Tekniska Högskolan eller Danderyds sjukhus, via Åkersberga, till Penningby och vidare ut mot Furusund. Minnes inte om den gick vidare till Yxlan och/eller Blidö.
Den lades ner efter 1996 när E18 mellan Söderhall och Rösa blev klar, och köerna därmed försvann. Då försvann tydligen även behovet av en Furusundsbuss som gick via Åkersberga.

Olle

#41
635 gick vidare till Yxlan eller Blidö, dock ofta med extrabussar som bara gick till Furusund. Ofta gick Blidöbussen bara till/från Bromskär, medan 634 gick till/från Glyxnäs, ibland utan att gå ut till Bromskär.