Suffix på busslinjer (SL)

Startat av Gew, 18 juni 2025, 15:32:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gew

Hej!

Lite nördig fråga, men finns det nån tanke bakom suffix "H" och "L" som vissa linjer har, t.ex.  522H/522V? Det är framförallt dessa (V och H) som jag har sett i reguljärtrafik, men nu läser jag en artikel om spårarbete som kommer påverka pendeltågen i sommar, varför "Ersättningstrafik sker med busslinjerna 41S och 43A", vilket sätter ytterligare två bokstäver (A och S) under luppögat. Så totalt är det nu V, H, A, och S som jag undrar över. Helt random, eller finns det nån logisk schemantik?

virtual1

V = Vänstervarv i en slinga, H = Högervarv

IvveRivve004

Undantaget är dock linje 653V mellan Sätuna och Norrtälje via Lännavägen, som man måste förboka innan man kliver på.

IvveRivve004

Är det något som jag undrar över är det dock varför man inte gör samma sak med linje 645 eller 652...

Maven

När det gäller ersättningsbussarna för pendeltåget så finns väl ingen särskild betydelse av bokstäverna, utan det blir helt enkelt ganska många linjer, och därmed bokstäver, för att ersätta pendeltågslinje 43.

De bokstavssuffix som har, eller har haft, en mer eller mindre uttalad betydelse i SL-trafiken är väl följande:

H: ringlinje i högervarv
V: ringlinje i vänstervarv
X: rakare och snabbare körväg av linjenumret utan suffix
E: förstärkningsavgång; samma linjesträckning men ej annonserad i tidtabellen
Y: linjevariant som endast trafikeras med enstaka avgångar i veckan eller del av året, t.ex. 564Y till Görvälns slott och badplats, och linje 708Y till Lilla Dalens begravningsplats

Har jag glömt någon?

virtual1

Har väl funnits nån Z nån gång va? Vet dock inte betydelsen

Maven

Jag glömde C som användes på ganska många linjer in till city som tillkom i samband med införandet av trängselskatt. Ibland baserades de på en grundvariant utan C med ändhållplats vid spårtrafik längre ut i systemet, ibland hade C-linjen ett helt eget linjenummer.
Numera är det väl bara Nacka och Värmdö som har kvar C-linjer?

Den som vill läsa mer historik och spekulationer i ämnet hittar det t.ex. i denna tråd:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=72933.0

IvveRivve004

Lista över C-busslinjer:
411C Skuru skola – Cityterminalen
435C Hemmesta – Cityterminalen
443C Cityterminalen – Nacka strand
445C Cityterminalen – Östra Orminge
446C Cityterminalen – Västra Orminge
448C Gustavsvik – Cityterminalen
480C Cityterminalen – Mölnvik
809C Vattugatan – Svartbäcken
812C Vattugatan – Tyresö C
813C Vattugatan – Nyfors
815C Vattugatan – Tyresö kyrka
818C Vattugatan – Brandbergens C

Linjenumren 411C, 448C, 480C, 812C, 813C, 815C och 818C föredrar jag dock att nämna utan sina suffix eftersom det inte finns några linjer med samma nummer men utan suffix.

Bältes-Assar

26C också !

Angående V och H så har jag aldrig fattat vad som är vänster och högervarv. Är vänstervarv när man svänger mest vänster, eller är det när man är till vänster om det man svänger runt ?

Rojje

Citat från: Gew skrivet 18 juni 2025, 15:32:40 PMHej!

Lite nördig fråga, men finns det nån tanke bakom suffix "H" och "L" som vissa linjer har, t.ex.  522H/522V? Det är framförallt dessa (V och H) som jag har sett i reguljärtrafik, men nu läser jag en artikel om spårarbete som kommer påverka pendeltågen i sommar, varför "Ersättningstrafik sker med busslinjerna 41S och 43A", vilket sätter ytterligare två bokstäver (A och S) under luppögat. Så totalt är det nu V, H, A, och S som jag undrar över. Helt random, eller finns det nån logisk schemantik?

Ett tag fanns det en tanke med suffixet på busslinjerna 43 och vart bussen gick - A= Akalla, H=Hjulsta och S=Spånga.

I sommar är det inte logiskt längre då det även är avstängt i Häggvik och 43A går via Kista istället för att komma till Helenelund.

virtual1

Citat från: Bältes-Assar skrivet 18 juni 2025, 23:12:47 PM26C också !

Angående V och H så har jag aldrig fattat vad som är vänster och högervarv. Är vänstervarv när man svänger mest vänster, eller är det när man är till vänster om det man svänger runt ?

Haha, du skämtar va? Tänk dig att rutten ser ut ungefär som en cirkel, oavsett vart startpunkten är på en cirkel så kan du välja att åka runt cirkeln åt hållet som klockan/solen går (högervarv) eller tvärtom (vänstervarv) - där har du ditt H och V! 

Maven

Högervarv är alltså medsols / medurs och vänstervarv motsols / moturs. Det kanske är begrepp som allmänheten intuitivt förstår bättre, men med den lilla nackdelen att båda riktningarna då börjar på M.  ;)

Olle

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2025, 22:18:47 PMHar väl funnits nån Z nån gång va? Vet dock inte betydelsen

Finns 640Z och 648Z, anropsstyrda linjer runt Rimbo och Norrtälje med lite "flytande" tidtabell med tidsintervaller

Bältes-Assar

Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2025, 07:31:38 AMHaha, du skämtar va? Tänk dig att rutten ser ut ungefär som en cirkel, oavsett vart startpunkten är på en cirkel så kan du välja att åka runt cirkeln åt hållet som klockan/solen går (högervarv) eller tvärtom (vänstervarv) - där har du ditt H och V! 

Vet inte om det där är så bra liknelse egentligen , klockans visare går ju åt vänster 50 procent av tiden !

Men o.k då är H-bussen den som mest svänger höger, ska försöka komma ihåg det. Dock så är väl många av de här linjerna såna att H och V kör ut ur terminalen åt samma håll och delar sig efter en bit, och där går alltså H-bussen åt vänster.

Jag tyckte nog att det " gamla " systemet där bussarna hade olika nummer var bättre, t.ex 606 åt ena hållet och 616 åt andra hållet. Tog numrena slut eller varför ändrade man på det ?

buskörare

Vänstervarv är när du åker åt vänstra hållet i ringen och höger åt högra. Inte åt vilket håll första svängen går. På 645 kör man högervarv genom att svänga vänster där den delar sig. Och tvärtom då.
Saknar också V och H på 645/652.