Ledvagnar längre än 18,75 meter etc.

Startat av Jörgen, 18 april 2025, 18:12:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgen

Citat från: Anders.o93 skrivet 18 april 2025, 12:15:13 PMVad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.

Att Sverige (inkl. Finland) som har så generösa längder för lastbilar som är upp till 34,5 meter inte får ha längre bussar än 24 meter verkar lite konstigt.

Men det är mest BRT-bussar som är längre, men dem har vi ju inte här i landet.
Mvh: Jörgen

Frippe Fribas

Jag håller med, det känns märkligt att Transportstyrelsen inte heller godkänner 21m Mercedes CapaCity som ju uppenbarligen går att använda i Göteborg, men tydligen inte i Stockholm där Keolis om jag förstått det rätt fick nej att köra denna modell i reguljär trafik på linje fyra.
En buss får enligt Transporstyrelsen max vara 18,75m innan man behöver söka dispens, samtidigt är det helt i sin ordning att köra ett lastbilsekipage på 25,25m utan dispens.

Lars-Håkan_E

Det är väl Stockholms stad som inte önskade så långa fordon inte någon annan.
Du får ju heller inte köra 25,25 ekipage inom staden utan dispens

Erling.L

Om jag förstått det rätt 21m på dispens i Göteborg
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Frippe Fribas

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 april 2025, 17:37:41 PMDet är väl Stockholms stad som inte önskade så långa fordon inte någon annan.
Du får ju heller inte köra 25,25 ekipage inom staden utan dispens
I fallet med SLs linje fyra och CapaCity var det Transportstyrelsen som sade nej som jag förstått det.
Det verkar inte heller beviljas några ytterligare dispenser i Göteborg, så de som Transdev har verkar bli de enda i Sverige än så länge.
Dessa går som Erling skriver på dispenser från Transportstyrelsen som något slags försöksverksamhet.

Givetvis får man inte köra ett lastbilsekipage på 25m utan dispenser i Stockholm (det förekommer dock lite då och då över Västerbron har jag sett).
Utanför Stockholms stad verkar det dock vara fritt fram att köra 25,25m lastbil om inte de lokala trafikföreskrifterna säger något annat.
Det jag ville påskina var dock att det känns märkligt att man får köra 25m lastbil (dock bara om ekipaget är sammansatt på ett visst sätt) men bara 18,75m buss på samma vägar.

Nico

Nej, Transportstyrelsen ansåg att detta var en fråga för väghållaren. Det som det hela stupade på var att Stockholms stad inte ville göra de anpassning som behövdes för att tillse att det säkert gick att trafikera längs hela 4:ans sträckning, inkl. tomkörningsvägar.

Vad gäller fordon över 12,00 meter (13,99 meter i vissa fall) så regleras det i Stockholms stads lokala trafikföreskrifter (LTF). Primärt då i 10, 11, 16 samt 17 §§. Västerbron är då bl.a. en sådan sträcka som är undantagen enl. § 16. För mer detaljer, se följande länk: Stockholms stads LTF

Vad gäller längder på lastbilar och bussar så är det EU-regler i botten som styr. Sedan kan dock varje medlemsland medge undantag, vilket då Finland och senare nu Sverige gjort för lastbilar. Däremot har man inte brytt sig om bussar utan där gäller fortfarande EU-reglerna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman