Stombusslinje 172 föreslås bli ersatt av "expressbuss"

Startat av maxh20, 30 maj 2025, 11:31:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maxh20

Linjen ska ersättas av en "expressbuss" som likt 172 startar i Hallunda, men fortsätter ända till Tyresö.

Det kommer att bli 5 minuterstrafik samt framkomlighetsåtgärder (fler bussfiler?). Enstaka hållplatser dras in.

Ordet expressbuss förknippar jag med BRT, vilket  inte kommer att införas på sträckan. Det blir med all sannolikhet de färska nylevererade 19C bussarna som kör där vid ändring på sträckan.

https://www.mitti.se/nyheter/ny-expressbuss-ska-koppla-ihop-stockholms-sodra-delar-6.3.298915.8bf0255edf

IvveRivve004


- MAN -

#2
Märklig satsning med tanke på att en del av sträckan ska trafikeras av Spårväg syd.

Sträckan mellan Huddinge sjukhus och Masmo är ju också en konstig sträcka. Bara en lång transportsträcka och på den ska det gå spårvagnar och expressbussar?

Ersa

Nej, vi behöver inte dra in BRT i detta. För att beteckningen BRT ska få användas ska det specialbyggda fordonet inte ens gå bland annan trafik, utan i helt egna separata filer/körbanor/vägar där ingen biltrafik förekommer.
Vi har mig veterligen ingen äkta BRT i Sverige, och kommer troligtvis aldrig att få någon heller.

Cero

Ytterligare en tokig satsning i stil med hålet vid Slussen eller Roslagsbanan in till Sergels Torg. Det verkar finnas hur mycket pengar över till saker som dessa, cykelbanor som i vissa fall inte behövs, kantstenar, fartgupp, experiment med gågator och annat medan kollektivtrafiken generellt dras ner och skola, vård och omsorg får småsmulor.

maxh20

Citat från: - MAN - skrivet 30 maj 2025, 12:11:19 PMMärklig satsning med tanke på att en del av sträckan ska trafikeras av Spårväg syd.

Den sträckan för spårvägen du nämner (Masmo - Flemingsberg) kommer inte att få högre turtäthet enligt artikeln.

Det är Tyresö - Högdalen samt Fitja - Hallunda som får utökad turtärthet.

Låter märkligt att den lilla biten Fittja - Hallunda ska få ännu fler turer när den sträckan både har tunnelbana och buss. Ska de köra "skip-stop" mellan Fittja och Högdalen eller verkligen vända redan i Fittja?

KollekLover

Vet inte varför de har börjat kalla det för "Expressbuss" men det har ju funnits planer på att bygga ut stombussnätet ett tag nu med bl.a. linjer i förbifarten.

Det här är väl en konkretisering av linje "N"
https://start.stockholm/globalassets/start/om-stockholms-stad/politik-och-demokrati/styrdokument/stomnatsplan.pdf 

Frippe Fribas

Expressbuss är som sagt i princip ett annat namn för stombuss hos SL.
Första etappen av den till synes vansinnigt långa linje "J" verkar också vara på gång för att ersätta dagens 840.
Det har även varit på tapeten att förlänga 179:an från Sollentuna till Täby som en annan delsträcka på linje J, men jag har inte hört något om det på ett tag så jag antar att det projektet pausats tills vidare.

Citat från: maxh20 skrivet 30 maj 2025, 15:48:52 PMDen sträckan för spårvägen du nämner (Masmo - Flemingsberg) kommer inte att få högre turtäthet enligt artikeln.

Det är Tyresö - Högdalen samt Fitja - Hallunda som får utökad turtärthet.

Låter märkligt att den lilla biten Fittja - Hallunda ska få ännu fler turer när den sträckan både har tunnelbana och buss. Ska de köra "skip-stop" mellan Fittja och Högdalen eller verkligen vända redan i Fittja?
Nja, idag har ju 172:an kortturer som går mellan Högdalen och Fittja i rusningstid, så givetvis blir det högre turtäthet mellan Fittja och Hallunda om man förlänger dessa så alla avgångar till och från Hallunda istället.

Ersa

Nåt nytt hippt coolt namn måste de väl hitta på för att få det att låta märkvärdigt? Bra att de inte använder termen BRT på ett felaktigt sätt iaf, och det gamla projektet med stomlinjerna är ju idag knappast kända som snabbare linjer än vad de vanliga röda busslinjerna är.