Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sputnik

Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Jag tycker Solaris är rätt fula på utsidan, men de som rullar i Nacka/Värmdö är ändå ok invändigt. Alla Skåne-bussar är väl 80-talsmässiga invändigt så det är nog inget specifikt för Solaris

Walter

Av Dessa 18 är 9 en utökning och 9 ska ersätta 9st befintliga 12m bussar som tas ur trafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdamL

Vet vi vilka det är som försvinner? Citaro 34XX?

homer

Citat från: - MAN - skrivet 18 april 2025, 16:02:54 PMKan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.

Citat från: Sputnik skrivet 23 april 2025, 19:07:11 PMJag tycker Solaris är rätt fula på utsidan, men de som rullar i Nacka/Värmdö är ändå ok invändigt. Alla Skåne-bussar är väl 80-talsmässiga invändigt så det är nog inget specifikt för Solaris

Handlar givetvis inte om passagerarutrymmet utan om förarens arbetsplats...

Nico

Tänkte även jag att det sannolikt handlade med om just förarmiljön. Att säga 80-talsmässig blir kanske lite skevt ur vissa hänseenden, men jag tänker i alla fall på något mera enkelt och rustikt. Dvs. en förarmiljö som inte är så tekniskt avancerad.

Tyska/tyskkonstruerade tunga fordon, och även järnvägsfordon, har ibland haft väldigt enkla reglage, stora visartavlor och som sagt inte så mycket lull-lull. Alltså spartanskt och avskalat. Vill minnas att när t.ex. SJ under början av 1980-talet (apropå detta med 80-talsmässighet) provade de tyska asynkronloken Br 120 så påpekades det även där och då att mycket var ganska enkelt utfört. Tycker även att man kan se en skillnad om man tittar på nyare lastbilar mm. från exempelvis Mercedes-Benz och M·A·N. Det är just lite större visartavlor, vred, mycket svart plast osv. samtidigt som det inte känns så väldesignat alla gånger. 

Sedan kan man ju tycka vad man vill om olika tillverkares alster. Själv är jag som passagerare inte direkt förtjust i vissa Solaris-vagnar då jag (som är ganska lång) inte kan sitta på innerplatserna. Detta då jag slår huvudet i taket... samtidigt får man ju i många vagnar överlag sitta på sniskan för annars får man inte plats med benen så... tja... allt är relativt. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

- MAN -

Citat från: homer skrivet 26 april 2025, 09:07:29 AMHandlar givetvis inte om passagerarutrymmet utan om förarens arbetsplats...

Såklart, alla som skriver här kör ju buss...

Nico

Näh! Många gör det, men långt ifrån alla. Alla som kör gör det inte heller aktivt. För egen del rattar jag t.ex. mest skrivbord numera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gano

Citat från: AdamL skrivet 25 april 2025, 21:36:52 PMVet vi vilka det är som försvinner? Citaro 34XX?

Åtminstone de två Solaris-bussarna ska ersättas. De ligger ute till försäljning. Visserligen blev de aldrig särskilt gamla, men de var ju aldrig tilltänkta från början och blev mest två udda fåglar.

https://www.mascus.se/transportfordon/linjebussar/solaris-urbino-12le-cng-6949-1-bus/p7xck7rd.html

Walter

Nja 6948 försvann redan när Keolis tog över Landskrona, den tillhörde det TO då

3438
3439
3440
3441
3442
3443
3444
6949
7930

Min gissning är det är ovanstående.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdamL

3477 & 3478 borde väl också rycka?

Walter

Vi får se vilka det blir framöver. Jag tog de äldsta.

Mattias Petersson

Nobina 6948 finns kvar i Landskrona ser den ibland här i trafik.
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Walter

Den tillhör som alla andra stadsbussar i Landskrona numera Keolis.

AdamL

Hur ser laddnings möjligheterna ut för dessa? Laddas de på depån eller så kallad opportunity charging?