Idé om förlängning av buss 540 till Barkarby

Startat av IvveRivve004, 12 april 2025, 11:44:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Hej! Jag kom att tänka på att i och med att Barkarbystaden växer så behöver ju Barkarby en hel del nya kommunikationer

Jag vet också att många klagade på att man drog in 546:an från Tensta och Hjulsta vilket innebär att Hjulsta nu är utan kollektivtrafik till Järfälla kommun.

Därför tänkte jag att man skulle kunna förlänga buss 540 till Barkarby, och då har jag tre olika alternativ:

Alternativ 1:
Via Tenstavägen, Bergslagsvägen, Ekvägen och Skälbyvägen. Nya hållplatser: Tensta allé, Hagstråket, Hjulsta, Lunda industriområde, Byleden, Häggvägen, Barsbrovägen, Barsbro torg, Barkarby station

Alternativ 2:
Via Tenstavägen, E18, Enköpingsvägen och Veddestabron. Nya hållplatser: Tensta allé, Hagstråket, Hjulsta, Barkarby station övre, Barkarby station

Alternativ 3:
Till Barkarby handelsplats via Tenstavägen, E18 och Herrestavägen. Nya hållplatser: Tensta allé, Hagstråket, Hjulsta, Stora torget, Herrestavägen, Barkarby handelsplats

Vad tycker ni? Skriv gärna nedan!

toddetoddelito

Utan att ha någon större insikt i hur det ser ut gatmässigt (dvs om det alls går att köra buss på sträckorna som nämns) eller om Barkarby station har plats för det, låter det som en god idé.

Det skulle ju dock strida mot nuvarande trend, där linjer oftast kortas ned med hänvisning till att linjen är för lång för att hålla tidtabellen. 540 går ju redan genom ett flertal områden, och inte minst är den väldigt viktig för Järvastaden, så frågan är om man vill förlänga den ifall det leder till en mer instabil tidtabell.

Ett annat alternativ vore att linje 175 "tar över" linje 540. Alltså en linje som går Akalla - 175 - Barkarby station - alternativ 2 (förslagsvis?) - Tensta - 540 - Universitetet, men med färre hållplatser a la stombuss. Vet dock inte om underlaget är tillräckligt för att motivera en sådan lösning. Dessutom skulle ju en sådan linje bli ännu längre än i ditt förslag, så den frågan kommer denna lösning heller inte ifrån ;D