Huvudmeny

SS A24 370

Startat av Leyland, 10 april 2025, 10:41:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

A24 370 kom att vara i Brommahallen fram till omplaceringen till Brännkyrkahallen (1954-1955 någon gång).

4/5 april 1964 gick 370 i sista tåget på spårvagnslinje 14, tillsammans med 372 och 374 enligt uppgift.


Foto Åke Leijd


Enligt officiell data skrotades 370 redan den 15 oktober 1968. Men gick vagnen någonsin i trafik 1964-1968 på linje 12? I vart fall inte 1965 eller 1966.

Vad hände eller vad hade hänt med vagnen?


Nedan en spännande händelserapport från 1953, när 370 gick på linje 12.








Gunnar D

14 okt 1950 kan ha varit återkomsten till Bromma efter Enskede. 370 var levererad 1944 enl vagnförteckning.
Har uppgift om att 370+374+367 var sammansättningen under dagen 4 apr 1964. Kanske skedde någon förändring till sista turen på linje 14?
Har tyvärr ingen uppgift om vad som hände 370 efter 1964.
Det var ett äventyr enligt händelserapporten 1953!

/Gunnar

Leyland

Vagnsammansättningen sista dagen och sista tåget på linje 14 bör ju redas ut för forskningen, vad som är rätt och fel.

Från framlidna vänner har jag fått anteckningar liksom det finns bilder

  • "370+374+367 ett av de sista tre dagtågen 4 april 1964"
- vilket styrks av dina uppgifter Gunnar.

  • "5 april 1964 sista tåget å linje 14 370+372+374"

Det finns gott om bilder från dagtågen och på frontvagnen sista tåget (370) - så detta borde vi kunna klara ut.

Gunnar D



A24 370+374+367 (bör det vara) har passerat övergångsväxeln vid Svandammsplan 4 apr 1964. Därefter körs tåget till hplläget mot staden.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Bilder m.m. pekar på att de tre tågen på linje 14 dagtid 4 apr 1964 var i riktning Svandammsplan:

370+374+367
372+635+371
375+632+okändA24
Reserv: 366, 373

På nattbild sista turen tycks vagnarna vara vända åt samma håll som 370+374+367 under dagtid.
Någon som vet vilken den okända A24 var?

/Gunnar

Leyland

#5
I mina notat och arkiv hittar jag för närvarande inte svar på frågeställningen, men är för forskningen lika intresserad om någon har noteringar.

Får bjuda på trafik-km-uppgift per december 1964 där även års-trafik-km kan utläsas för A29:orna och några A24.

A24 366, 370 och 371 har använts mindre under 1964 och 370 verkar som sagt inte mer ha gått i trafik mellan sista dagen på linje 14 och senare skrotning.


Gunnar D

Tackar! A24 371 fanns i Bromma våren -63 och reviderades sedan för att därefter komma till Brännkyrka. Konstigt att den inte användes mer under 1964.

/Gunnar


Leyland

#7
Kan det ha varit så enkelt att A24 366, 370, 371, 376, 378 och 392 dröjde sig kvar i Brännkyrkahallen 1964-1965 (eller någon annanstans) då det var "överskott" av A24 i Brommahallen för behovet på linje 12.

När slutade man med trevagnarståg på linje 12?

370, 378 och 392 kom ju att skrotas redan 1968.

Gunnar D

Alla A24 koncentrerades nog till Bromma apr 1964. De fem A23 hamnade omedelbart på Högdalsskoten då och de 9-10 A24 från Brännkyrka täckte mer än väl upp för dessa.
Enligt linjehäftet för linje 12 övergick man 1967 till att köra max tvåvagnståg på linje 12.

/Gunnar