Ytterligare bussbilder från Björn Alnebos arkiv

Startat av Peter Bolin, 18 mars 2025, 21:36:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Jag har i flera år regelbundet lagt ut Björn Alnebos järnvägsbilder på Järnvägshistoriskt forum. I februari lade jag ut den sista omgången. I materialet finns det även några bussbilder som passar bättre på detta forum. Några bilder har jag redan visat. Här kommer de bilder som återstår.

Det enda jag vet om bilderna är att de är tagna i april 1971. Detaljerna behöver jag hjälp av forumexpertisen med. Jag kan även mejla Björn själv och fråga, men jag tror att det finns folk här på forumet som kan lösa det mesta.

Dansk trådbuss. Vilken är orten och gatan? Vad är det för busstyp?

Dansk trådbuss. Samma plats som förra bilden men en annan vinkel.

Dansk buss på linje 1. Vilken är orten och gatan? Vad är det för busstyp?

Dansk buss på linje 1. Orten är troligen densamma som på förra bilden. Noterbart är att linjenumret var avsevärt större på föregående buss. I övrigt uppfattar jag bussarna som mer eller mindre identiska.

Okänd buss, Karl Gustav Buss N911 och Åbytrafikens Omnibus E111 uppställda i Malmö. Kan någon identifiera bussen längst till vänster? Var i Malmö är bilden tagen?

S3 338 på linje 36. Bilden är tagen nära Malmö västra station. Vad heter gatan?

Var den här hållplatsen fanns vet jag inte. Är det någon som kan identifiera platsen?

Hälsningar
Peter Bolin

Ted Selander

Bild 1 och 2: Trådbuss från NESA, upphörde 1971, gatan är Callisensvej, där den korsar Strandvejen i Hellerup, norr om Köpenhamn.
Bild 3 och 4: Köpenhamns Spårvägar 465 (1970) resp. 264 (1967), Leyland med DAB kaross av olika årgång. Gatan är Strandvejen.
Gatan förbi gamla Malmö V heter Neptunigatan.
Bussen till Uppsala gick väl från Klarabergsviadukten?

Jeppe Hagelbäck

Bild nummer 5 är tagen strax väster om Malmö Väster.

Bild nummer 6 vill jag påstå är Citadellsvägen med Sjöfartshotellet i bakgrunden. Den som idag är Neptunigatan går på andra sidan Malmö V, längst till vänster i bild.

Ted Selander

Det är det förstås, Citadellsvägen är inte längre en genomfartsgata.

Greger Larsson

Neoplanen (E111) på femte bilden tillhörde Vikingstadbuss (ej Åbytrafiken)

Bältes-Assar

Sista bilden är helt klart Klarabergsviadukten med Kungsholms kyrka i bakgrunden!

Peter Bolin

Tack för inkomna kommentarer. Jag behöver inte mejla Björn. Det mesta är nu utrett. :)

E111: Jag läste fel i Svensk busshistoria. Det fanns även en buss från 1958, en Scania-Vabis, som hade samma registreringsnummer. Uppenbarligen gick det registreringsnumret i arv till en ny buss redan 1970. Den bildtexten ska vara enligt följande: Okänd buss, Karl Gustav Buss N911 och Vikingstadbuss E111 uppställda nära Malmö V.

Är det någon som kan identifiera bussen längst till vänster på den bilden?

Busshållplatsen på Klarabergsviadukten: Jag tänkte först gissa på just Klarabergsviadukten, men platsen ser så annorlunda ut i dag att jag inte kände igen mig riktigt. På 1990-talet gick jag ofta över Klarabergsviadukten på väg till pendeltåget, men då hade platsen förändrats en hel del.

/Peter Bolin