SL H34 vid Slussen

Startat av Gunnar D, 26 januari 2025, 13:50:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Liten kö vid Slussen i okt 1976.

Mvh Gunnar

Leyland

Sista hösten på Söderhallen för 4472.

Under 1975 eller senast våren 1976 renoverad och fick rött tak.

Någon gång under 1977 flyttades 4472, tillsammans med minst 12 vagnar, till från Söderstationen till Hammarby.

November 1978 krockar 4472 och ställs av för att under försommaren 1979 gå till skrot.

Vilken vagn står framför?

Gunnar D

Tack för historiken!
Okänd vagn som står framför.

/Gunnar

christian berg

Det skulle kunna vara 4413 som står framför, men det är ju inte helt lätt att se. Fin och ovanlig bild!

K R

Hej!

En kul bild på två reviderade H34 i målningsutförandet med rött tak.
Snyggt att inte dra ner takfärgen till den vågräta kanten dit gråtaksmålningen gick ner i original.
Det är estetiskt tilltalande och ger totalt ett ljusare intryck med det högre partiet med vitt över sidorutorna.
Takmålningen får även lätt svängda hörn med detta utförande.
Så tycker i a f jag och ger även medhåll på att det kan nog vara 4413 som står framför 4472.

Några andra renoverings-/revideringspunkter kan skådas:
Borttagen yttre högtalare till höger om sidolinjenummerskåpet
Borttagen bakre stötfångare
Annan modell av bakljusglas i förhållande till originalutförandet

Roligt även att man mellan bussarna kan se restaurangskylten som inbjuder till ett besök på restaurang Gondolen.
Ta en tur upp dit med Katarinahissen och ta plats där, så kan du samtidigt titta ut över Stockholm lite från ovan.

mvh K R

Ulf Berlin

"Konsumkringlan"på Gondolen också ;)
Även nytt typsnitt på inventariesiffrorna,vilket inte är så snyggt som det tidigare ;) /Ulf

K R

Hej!

Nja, typsnittet på 4472 är enligt mig av det utförande som anbringades på vagnarna från början vid CBR-reformen år 1973.

Före dess utlästes vagnsnumret från registreringsnumret, som för de 200 bussarna av typen H34 var A74301-A74500. Alltså innebärande 4301-4500.
Kuriosa här är att alla H34 som kom att tilldelas nytt CBR-nummer fick C eller D som begynnelsebokstav förutom 4310 som erhöll BDJ 650,
undantaget som bekräftar regeln i detta fall.

mvh K R

Leyland

Bra där med 4413 - det är högst troligt.

Enligt noteringar; 4413 också under 1975 eller senast våren 1976 renoverad och fick rött tak.

Södervagn fram till början av 1980 då den flyttades till Hammarby.

17 juni 1974 gick den i o f s på linje 190, men det var troligt högst tillfälligt kanske just den tjänsten den dagen. Jag får fråga föraren vid tillfälle, då det var en Söderhallare som med 4413 blev påkörd av en lastbil vid Årsta södra, som smet.

Jag har "sista" noteringen Söder 1979-12-31 (kollision på linje 46 1979-12-18). I trafik i Hammarby senast i maj 1980. Avställd i april 1981 och därefter skrot.

4413 var en av flera H34 som hade garantifel (säkert ett av flera) leveransåret, Simms generator.