Elbussar vid Alvik (Luciadagen)

Startat av Hasse L, 13 december 2024, 22:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Trettiofyra minuter i snålblåsten gav en hygglig utdelning:

Även några äldre 12xx och 4780 dök upp.

Micke A

Trevliga bilder och jag tycker dom ser rätt bra ut dessa MAN elbussar

Niclas Wennerlid

Jag tycker dessa ser rätt snygga ut i stort, men jag gillar inte det blåa ovanför lyktorna.

// Niclas

- MAN -

Och jag tycker precis tvärtom. Det blåa (vilket betyder elbuss) är en kul detalj. Passar speciellt bra på blåbussarna. Otroligt kul att se något annat än det man sett i detta trafikområde de senaste 20 åren.

Nico

Personligen tycker även jag att det blåa inte är speciellt snyggt. Mera att det blir plottrigt då kulörerna inte riktigt lirar ihop. Blir liksom för mycket 'sillsallad' över det hela med tanke på att det även finns andra färger (svart, vitt, mörkblått, krom plus glaspartierna till det) i mer eller mindre direkt anslutning.

Sedan är det inte alltid bra med avvikande detaljer och placeringen i sig är ju även ganska utsatt. Det blåa strecket är väl (vad jag förstått) bara en remsa blå dekalfilm, dvs. ett klistermärke, och ska sådant ersättas blir det bara en kostnad i onödan. Enl. SL:s nuvarande designmanual ska ju »drivmedel« anges ovanför de främre hjulhusen på bägge sidor. På bilderna syns det ju då tydligt att så även är gjort på 46-vagnarna varför behovet av ytterligare en (separat och avvikande) markering blir onödig.

I övrigt får jag säga att det var mycket snygga bilder som Hasse lade in. Alvik C är ju även lite speciellt då platsen har vissa begränsningar för vad som får trafikera där. Om jag inte missminner mig så är det enligt krav från Arbetsmiljöverket endast tillåtet att trafikera med normalvagnar eller ännu kortare bussfordon. Det syns sedan inte på dessa bilder, men Alvik C har ju även ett system med bommar för in- och utpassage, vilket varit ett försök som nu pågått ett antal år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

- MAN -

Jag anser att bussbolagen ska pilla så lite som möjligt på originalutförandet av ett fordon. Dessa bussar hade sett bättre ut med det svarta fälten på sidorna som SL valt att foliera.  :-\

Nico

Tja, SL:s bussar ska vara röda (RAL 3002 - karminrött) eller blå (RAL 5017 - trafikblått) enligt den designmanual som finns. Att sedan busstillverkarna har en egen 'fräck och häftig' design är en annan sak, men medför den att det blir svårt att få till en enhetlig företagsdesign så får man laga efter läge. Dvs. numera foliera (och förr lacka) då design för trafikhuvudmännen och deras resenärer i sak handlar om varumärke och igenkänningsfaktor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

-B8RLE-

Såg 4664 och 4668 på samma plats idag. Tyvärr blev de smutsiga efter vädret.
Torget där har ju den där bommen och endast kortvagnar är tillåtna att köra in dit. Annars dök de äldre 1207 samt 4782 och 4784 upp dit.
Jaha, hej?!

buskörare

Snygga ju! Hoppas de är bättre än  åtminstone Norrtäljes BYD.

-B8RLE-

Stadsbussar i grund och botten, men eldriften täcker det faktumet väldigt väl - nu.

Efter ett par år eller en bister vinter lär dessa bli ännu mer värdelösa än Arrivas f.d. holländare (Citaro C1- och Omnilink I-led) som var i samma trafikområde.
Jaha, hej?!

- MAN -

Här är man positiv märker jag...

Nico

Citat från: -B8RLE- skrivet 18 december 2024, 15:43:57 PMStadsbussar i grund och botten...

Tja, det är ju inte många linjer i Råsta som kräver klass II-bussar och i Lunda krävs det ju inte alls. Det innebär ju då att det i huvudsak är stadsbussar som gäller.

Citat från: -B8RLE- skrivet 18 december 2024, 15:43:57 PMEfter ett par år eller en bister vinter lär dessa bli ännu mer värdelösa...

Skick osv. beror ju mera på vilket underhåll mm. som fordonen får. Tycker det känns fel att döma på förhand.

Alfred E. Neuman

- MAN -

De B9S och B12MA som Swebus köpte in 2002/2005 var ju sopslut efter några år. När Keolis tog över B9S 2011 så fick de totalrenovera alla trängselbussar. De var totalt slutkörda och höll knappt ihop.

Nu var det ju inte bara Swebus/Nobinas fel, bussarna var så dåligt ihopmonterade att jag undrar hur de ens höll några månader. Minns B12MA där kransen på snurrplattorna nöttes ner helt och hållet efter bara några år.

Maven

Citat från: -B8RLE- skrivet 18 december 2024, 15:43:57 PMStadsbussar i grund och botten, men eldriften täcker det faktumet väldigt väl - nu.
Ja, och det är ju precis vad SL har beställt.

- MAN -

Citat från: Maven skrivet 18 december 2024, 22:04:31 PMJa, och det är ju precis vad SL har beställt.

Ja och precis den typ av buss som behövs i denna typ av trafik med många stopp och kort mellan hållplatserna.