Nobina i Storstockholm - översikt av vagnar

Startat av -B8RLE-, 02 oktober 2024, 11:41:04 AM

0 Medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.

Mr. C14

I min åsikt är det konstigare att 5594-5604 är MAN 12C. Man kunde istället köpt 11 mer MAN 33C eller 11 stycken Mercedes-Benz Citaro så man kunde ha Citarodelar för fler bussar än endast 5626...

virtual1

Citat från: homer skrivet 23 november 2025, 10:06:46 AMHar lite svårt att förstå varför man beställde de här udda bussarna på 13 meter och ännu svårare att förstå varför man sprider ut dom på alla 3 depåer, känns ju som det blir extra knöligt för varje verkstad och fordonsutsättning att hantera så små serier, linjerna dom rullar på borde väl lika gärna gå att köra med 12 meters bussar?

Jag gissar att 5622-25 åter/går till Gubbängen då de norska Solarisarna är på plats i Eriksberg, man behöver mer kapacitet då 705:an får betydligt fler turer igen.

Buss1234


IvveRivve004

Citat från: Mr. C14 skrivet 23 november 2025, 10:25:39 AMI min åsikt är det konstigare att 5594-5604 är MAN 12C. Man kunde istället köpt 11 mer MAN 33C eller 11 stycken Mercedes-Benz Citaro så man kunde ha Citarodelar för fler bussar än endast 5626...

5594-5604 känns nästan mer som att de skulle kunna trafikera buss 71, 71T och 469 än att de skulle kunna trafikera buss 721, 727 och 729...

Buss1234

Så 5622 levererades till Gubbängen, flyttade sedan till Eriksberg men ska snart flyttas tillbaka?

virtual1

Citat från: IvveRivve004 skrivet 23 november 2025, 16:52:43 PM5594-5604 känns nästan mer som att de skulle kunna trafikera buss 71, 71T och 469 än att de skulle kunna trafikera buss 721, 727 och 729...

Hur menar du? Eriksberg har ju ingen elladdning, och framförallt är 721:an inte så lång,  så bussarna passar väl utmärkt på linjerna? De kräver inga ledbussar heller...

IvveRivve004

Vad har elladdning med det jag skrev att göra? Dessutom, jag tänkte specifikt på turerna på 721:an till Lida, och 727:an och 729:an är ju mera landsbygdslinjer, medan 71:an och 469:an är mera lokallinjer i Nacka (samt att buss 71T i princip mest bara går på Södermalm).

virtual1

Elladdning har med att göra att de behöver kortvagnar som inte är 12E. Spontant tror jag också de är billigare att köpa in än InterCity-modellerna. 469:an tar nästan en timme att köra en väg, vilket är längre än alla de 72x-linjer du nämnt, så vad gör det mer lämpligt på just den linjen menar du? 721:an har f.ö. 21 hållplatser på en 24 minuter körväg hela vägen till Lida.  så landsbygdslinje??? Man kör allra mest i villaområden...

homer

Att Nacka-Värmdö har 12 meter Klass 2 bussar och inte Låggolv-kortvagnar har ju givetvis  den stora fördelen att bussarna kan användas på alla linjer när behov uppstår, hade man köpt klass 1 kortvagnar utan bälten bara för 469 t ex hade ju inte bussarna kunnat köra övriga linjer.

Som exempel kunde ju Keolis kortvagnar bara köras på linjer som inte gick på motorvägen då dom saknade säkerhetsbälten.

IvveRivve004

Sant. Tycker bara inte att stadsbussar passar särskilt bra på landsbygdslinjer. Särskilt med tanke på Keolis 2622 som välte längs länsväg 257 på 729:an. Den hade ju inga bälten. Jag tror bestämt att antalet skadade nog hade minskat om bussen hade bälten...

Buss1234

Citat från: virtual1 skrivet 23 november 2025, 00:00:26 AMJo, det anade jag, bara konstigt att 22/23 är så ljusskygga...
5624-25 har jag aldrig sett heller, men är de mer frekventa i trafik?

virtual1


Buss1234

Varför beställer man bussar och så används varje individ olika mycket trots att de är av samma modell?

ks

En av Nobinas nya Solaris Urbino 15LE Electric med inv.nr 5030 siktades i dag på provkörning i centrala Handen och ståendes i Handengaraget.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Buss1234

Vad har den för registreringsskylt? Jag såg på Svenskbusshistoria att stort antal Solarisar är förregistrerade.