SL H34 74497 på linje 94

Startat av Mr G, 18 augusti 2024, 19:35:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Nattbuss vid Hornstull 1969

Mvh Mr G
吉先生

roggek

Och Brovaktstornet återfinns numera vid Gillingebanan:
https://maps.app.goo.gl/NbQrDFDAB76AhcmB9

Fin bild på en plats som kraftigt förändrats :)

Lars-Håkan_E

Hur var det egentligen med utsättningen av nattvagnar från Hornsberg o Söder från typ 1964-65 och till högertrafiken började och sedan typ 1967-mitten på -70 talet?

Tog man vad som fanns eller var det vagntyper som föredrogs eller tvärtom absolut inte skulle gå på natten?

När jag sedan i början på -80 talet körde en del natt hände det t.ex aldrig att man satte ut en H11:a på en tur som skulle bli 97:a exempelvis, kikade i kalendrarna  och det var enbart H59 på nattintjänsten som jag hade på 97:an.

Däremot på 94:an och 790 var det ju nästan alltid H11:a på -80 talet, även om man enstaka gånger kunde få en H59:a vilket inte var så poppis bland den resande allmänheten inkl kollegor på 790:an

Ulf Berlin

Var det även likadant då att Leyland kördes på"yttervarvet"och Bussing på innervarvet såsom Volvo på ytter-och Scania på innervarvet som på 80-90 talen?
Mycket fin bild i gryningsljuset med en aningens trött chaufför.../Ulf

Mr G

#4
Ja, fast tvärtom . Leyland på inre ringen och Büssing på den yttre. Eller kanske rättare sagt, Söderhallen på inre och Hornsberg på yttre.
吉先生

Ulf Berlin

Tack för svaret.
Då stämmer det med bussen på bilden(och jag tänkte fel) ;) /Ulf

Gunnar D

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 augusti 2024, 23:47:45 PMHur var det egentligen med utsättningen av nattvagnar från Hornsberg o Söder från typ 1964-65 och till högertrafiken började och sedan typ 1967-mitten på -70 talet?

20 juni 1966 kunde H21 5296 och H23 5416 ses på yttre ringen på linje 104 samt H23 5431 på inre ringen.

/Gunnar

Railmaster

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 augusti 2024, 23:47:45 PMHur var det egentligen med utsättningen av nattvagnar från Hornsberg o Söder från typ 1964-65 och till högertrafiken började och sedan typ 1967-mitten på -70 talet?

Tog man vad som fanns eller var det vagntyper som föredrogs eller tvärtom absolut inte skulle gå på natten?

När jag sedan i början på -80 talet körde en del natt hände det t.ex aldrig att man satte ut en H11:a på en tur som skulle bli 97:a exempelvis, kikade i kalendrarna  och det var enbart H59 på nattintjänsten som jag hade på 97:an.

Däremot på 94:an och 790 var det ju nästan alltid H11:a på -80 talet, även om man enstaka gånger kunde få en H59:a vilket inte var så poppis bland den resande allmänheten inkl kollegor på 790:an

Minns från mitten av 90-talet och framåt att Söderhallen i princip bara tursatte H11 på linje 94 för att H59 lät för mycket.

Fredrik Klint

Fast 1993 försvann ju de sista H59:orna  ;) .

Lars-Håkan_E

Under den tid jag körde natt på Söh var det sällan annat än H11 på 94:an, däremot H59 på 97:an och på 96:an blandat beroende på vilken vagntyp som blev utsatt på den 46:a som gick över till 96
790 från Söh kördes normalt alltid med H11 efter att dessa kommit.

Istf H11 kunde någon av de H10:or som växlade mellan Söh o Hyh förekomma på 790 (6545-46)