Negativscanning del 1040-1050

Startat av Greger Larsson, 31 december 2007, 15:35:15 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Hoppas att jag inte tröttat ut någon...
Måste säga att jag är själv imponerad av i vilken j-a oordning negativen har hamnat i trots att jag nu plockar dom i tur o ordning ur pärmen! Fördelen(?) är att det blir en rejäl blandning av vinter/sommar och norr/söder i bilderna.
Åren det handlar om är hursomhelst 1981-1983.

Fredrik Klint

Citat från: Greger Larsson skrivet 31 december 2007, 15:35:15 PM
Måste säga att jag är själv imponerad av i vilken j-a oordning negativen har hamnat i trots att jag nu plockar dom i tur o ordning ur pärmen! Fördelen(?) är att det blir en rejäl blandning av vinter/sommar och norr/söder i bilderna.

Se där, H22 6060! Utmärkte sig med svart stötfångare och svartmålad under vindrutan. Demobuss innan den hamnde hos SL med intercoolermotor.
Och skymtar man inte DAF bärgaren i bakgrunden, Kåren 190 med kranen längst bak.
Tack för trevliga, äldre bilder. Uppskattas alltid!  :)

Walter

Denna verkar vara splitter ny. Kul sätt man skrivit Jönköping på i skylten!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

m.e.

Hvordan kan du tenke på å trøtta ut oss??

Vi elsker bilder på gammle busser! :D

Håper på mange bilder i 2008!

Simon A

Även detta ett trevligt bildsvep och framförallt trevligt med Uppsalabilderna. Vart gick linje 132?

//Simon

christianm

Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 december 2007, 15:48:52 PM
Se där, H22 6060! Utmärkte sig med svart stötfångare och svartmålad under vindrutan. Demobuss innan den hamnde hos SL med intercoolermotor.
Och skymtar man inte DAF bärgaren i bakgrunden, Kåren 190 med kranen längst bak.
Tack för trevliga, äldre bilder. Uppskattas alltid!  :)

H22 och intercooler var väl annars ingen förekommande kombination? Trodde inte den kom förrän på senare modeller, eller?

Janne Rickman

Citat från: Simon A skrivet 31 december 2007, 19:15:20 PM
Även detta ett trevligt bildsvep och framförallt trevligt med Uppsalabilderna. Vart gick linje 132?

//Simon

Uppsala-Knivsta har jag för mig, skall kolla upp under veckan om jag har rätt

/Janne

Stinsen

Citat från: Simon A skrivet 31 december 2007, 19:15:20 PM

//Simon

Jannes minne är det inget fel på. 132 motsvarar nuvarande 882.

Det fanns vid den här tiden ett antal UL-linjer som hade nummer i 100-serien istället för 800-serien. Det var de linjer som kördes av Uppsalabuss. Jag tittar i tidtabellerna (det var tre olika tidtabeller för olika länsdelar på den tiden) från hösten -81 och ser följande linjer:

101 - Uppsala - Bälinge - Åkerlänna = nuvarande 843
110 - Uppsala - Vreta = del av nuvarande 847
117 - Uppsala - Dalby - Wik = nuvarande 847 (fast 117 gick ej via Vreta, se 110)
127 - Uppsala - Börje - Jumkil = nuvarande 845
132 - Uppsala - Alsike - Knivsta = nuvarande 882
133 - Uppsala - Sigtuna = nuvarande 881 på sträckan Uppsala - Vassunda + nuvarande 883 på sträckan Vassunda - Sigtuna. (Någon linje som gick mellan Vassunda och knivsta fanns inte på den tiden, utom då skolskjutsar.

F.ö. kostade UL:s "länsmånadskort" (nuvarande flerzonskort) 170 kr 1981. Det här med natttrafik var inte riktigt påkommet på den tiden, sista turen från Uppsala på "tunga" linjer som 804, 811, 821, 823 mfl. gick vid 21.45-tiden. Flygbussen, 801, gick t.ex. bara en gång i timmen mellan 06.10-21.10  att jämföra med nu när den går dygnet runt... Det har utveckalts en del... Om du vill kan jag ta med mig de gamla tidtabellerna i sommar när jag sitter Tkl på Uppsla Ö så du kan få titta på "hur det var förr"...

/Patrik

Simon A

Citat från: Stinsen skrivet 01 januari 2008, 01:09:13 AM

Det fanns vid den här tiden ett antal UL-linjer som hade nummer i 100-serien istället för 800-serien. Det var de linjer som kördes av Uppsalabuss. Jag tittar i tidtabellerna (det var tre olika tidtabeller för olika länsdelar på den tiden) från hösten -81 och ser följande linjer:

117 - Uppsala - Dalby - Wik = nuvarande 847 (fast 117 gick ej via Vreta, se 110)
133 - Uppsala - Sigtuna = nuvarande 881 på sträckan Uppsala - Vassunda + nuvarande 883 på sträckan Vassunda - Sigtuna. (Någon linje som gick mellan Vassunda och knivsta fanns inte på den tiden, utom då skolskjutsar.

F.ö. kostade UL:s "länsmånadskort" (nuvarande flerzonskort) 170 kr 1981. Det här med natttrafik var inte riktigt påkommet på den tiden, sista turen från Uppsala på "tunga" linjer som 804, 811, 821, 823 mfl. gick vid 21.45-tiden. Flygbussen, 801, gick t.ex. bara en gång i timmen mellan 06.10-21.10  att jämföra med nu när den går dygnet runt... Det har utveckalts en del... Om du vill kan jag ta med mig de gamla tidtabellerna i sommar när jag sitter Tkl på Uppsla Ö så du kan få titta på "hur det var förr"...

/Patrik
Tack för svaret Patrik. Ta gärna med dig tidtabeller, kan vara intressant att se och då tror jag även att Janne kan vara väldigt intresserad av att se.

//Simon

Muk

Citat från: Janne Rickman skrivet 31 december 2007, 21:15:56 PM

Uppsala-Knivsta har jag för mig, skall kolla upp under veckan om jag har rätt

/Janne
Citat från: Stinsen skrivet 01 januari 2008, 01:09:13 AM

/Patrik

Jag tror inte att jag hade velat åka den sträckan i den bussen. Som passagerare blev man helt klart bortskämd när GUB började köra med joncheere och Vest mellan Uppsala och Knivsta.  :)
(Mycket trevliga bildsvep förövrigt!)

Janne Rickman

Citat från: Muk skrivet 01 januari 2008, 12:31:55 PM
Jag tror inte att jag hade velat åka den sträckan i den bussen. Som passagerare blev man helt klart bortskämd när GUB började köra med joncheere och Vest mellan Uppsala och Knivsta.  :)
(Mycket trevliga bildsvep förövrigt!)

112:or gick ofta på UL-linjerna under sommaren eftersom GUB-vagnar gick på abonneringar bl.a. åt Scandorama och Triangelresor.
Vagnar 450-459 fick UL-radio inmonterad.

/Janne