Politiker vill skapa attraktiv busstrafik genom fler byten

Startat av Jo, 31 december 2007, 12:10:21 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jo

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/hojda-avgifter-och-skatter(405940).gm


Genom färre direktbussar in till stadskärnan vill en Blekingepolitiker skapa en miljövänligare kollektivtrafik. Dessutom vill han bygga ett resecentrum i ett industriområde istället för som idag ha knutpunkterna dels i centrum samt den andra i anslutning till sjukhuset/högskolan:

"Via en tåg- och bussterminal vid exempelvis Gullberna, ska det finnas möjlighet till att byta mellan tåg och buss samt mellan bussar. Och därifrån ska det finnas en garanterad pendeltrafik till centrum var tionde minut eller varje kvart utan tidtabell."

Buss en gång i kvarten utan tidtabell låter ju som en succé.

Sedan vill han eventuellt också gå över till ett annat bränsle än det som används idag och då kanske följa Kristiansstads exempel:
"I Kristianstad körs exempelvis bussarna på etanol. Och etanolet produceras i Kristianstad."

"Det vore mer ekonomiskt att ha tre—fyra baslinjer in till centrum från exempelvis Jämjö, Rödeby och Nättraby. I övrigt ska det finnas matarlinjer till dessa baslinjer."
Detta har man ju provat som fullskaleexempel i flera år nu och på flera linjer gick det så bra så att man helt avvecklade helgtrafiken vilket har inneburit noll i utsläpp från bussarna.


"Under hela sin politiska karriär har han arbetat med kommunikationsfrågor. Som kommunalråd. Som ledamot i Blekingetrafikens styrelse och som nu, i Region Blekinges styrelse."
Skönt att veta att våra trafikbolag styrs av kompetenta personer.


Rickardo

Etanol i Kristiandstad??? Näää Biogas!
Han får nog läsa på lite mera  ;D

/Rickardo

Esbjörn

Citat från: Jo skrivet 31 december 2007, 12:10:21 PM

"Det vore mer ekonomiskt att ha tre—fyra baslinjer in till centrum från exempelvis Jämjö, Rödeby och Nättraby. I övrigt ska det finnas matarlinjer till dessa baslinjer."
Detta har man ju provat som fullskaleexempel i flera år nu och på flera linjer gick det så bra så att man helt avvecklade helgtrafiken vilket har inneburit noll i utsläpp från bussarna.


Hahaa, det här låter bara FÖR roligt!

Innebär det här att det blev så förbannat krångligt att passagerarna försvann och att man därigenom kunde lägga ned helgtrafiken???   :-\



Jo

Citat från: Esbjörn skrivet 31 december 2007, 14:07:48 PM
Hahaa, det här låter bara FÖR roligt!

Innebär det här att det blev så förbannat krångligt att passagerarna försvann och att man därigenom kunde lägga ned helgtrafiken???   :-\

Krångligt eller inte ett byte innebär alltid en tidsåtgång på några minuter och att man måste ha ytterliggare ett par minuter i marginal. Dessutom innebär det ju alltid ett visst krångel med ett bussbyte. I vissa fall tar den bussen man byter till också en längre väg i Karlskrona tätort vilket ytterliggare förlänger restiden. Nu kanske vissa resenärer ändå får byta buss i vilket fall som helst men varje byte gör som jag ser det att resan blir mindre attraktiv. I alla fall är det så för min del. 

På morgon och eftermiddag kör man fortfarande hela vägen in till Karlskrona centralort från byarna eftersom man ändå fyller stads/förortsbussen från de i artiklen nämnda orterna. På dagen/kvällen och helgerna har man dock tvingats byta buss. Allt eftersom har man sedan glesat ut turerna pga. minskat resande vilket har gjort att man fått ännu mindre resande och idag har man avsevärt färre turer och passagerare med läns/lands/regionbussarna och på vissa av linjerna med helgtrafik innan har man helt lyckats avvecklat denna. Må så vara att vissa stads/förortsbussar fått mer trafik och att detta kanske är en riktig prioritering men i så fall är det mer ärligt att säga att man avvecklar trafiken på landsbygden för att satsa på centralorten.