Huvudmeny

SL H 13

Startat av Peter Öden, 31 december 2007, 09:25:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Känner någon till orsaken till denna lite udda variant kom till.
Det långa axelavståndet, höggolv men med dörrst. 2x2x1.

Mvh Peter Ö

Svoca

Det är en lång historia, detta med SL innerstadsbussar, vid brytningstid 1970/1980-talet. SL:s tekniska ledning ville
ha en standardtyp av buss både för förorten och för innerstaden. Efter mycket förhandlande från fackligt håll lyckades
man få igenom att, i alla fall få dubbla framdörrar. Meningen var alltså annars att alla bussar skulle ha dörrar 1-1-1
överallt, både i förorten och i innerstaden. Härigenom skapades bussvarianterna H2 och H11. Dessa bussar var väl
ej helt lyckade. Vid senare förhandlingar om innerstadsbusstyper utkristalliserades en förbättrad (?) och omändrad
busstyp. Så kom alltså H13 att se dagens ljus. Frågan, så här långt efteråt, är om H13 egentligen blev så mycket bättre än H11. Nästan "tom" på inredning. Det bästa var väl dörrarna att det äntligen blev både dubbla fram- och
mittdörrar. Någon förare kallade busstypen "bovlinghall" med syftning på bussens glesa möblering. Så kom alltså en
udda variant till som inte tillverkades i mer än dessa 10 exemplar (H13 5461-5470 Söderhallen). 
 

Svoca

Vad som faktiskt glömdes bort i sammanhanget var att H13 var ganska illa omtyckta i Söderhallen p g a långsamma dörrar. Annan
dörrtyp än H11. Denna åsikt övervägde jämfört med något förbättrad trafikantcirkulation inom bussen. Många förare
hade alltså hellre en H11 än en H13 om de fick välja. Några kanske tyckte om dem, men de flesta inte. 

NHK

H13 hade vid leveransen till Söderhallen endast en stol på varje sida i främre delen. Provades en tid i Södertälje och vid återkomsten fick bussarna 1+2 stolar i främre delen.

Nils-Henrik

Svoca

Hel riktigt att H13 en tid provades i Södertälje en tid, troligen efter ombyggnad från säten 1+1 i fram till 1+2.
Någon som kommer ihåg om det var en eller flera bussar som rullade i Södertälje? Att dörrar på t ex 6607-6608
skulle ha varit extra långsamma var nog en ren justeringssak. Dörrar justeras än i dag om förare skriver rapport
om detta. Man kan ha olika åsikter om t ex dörrar i bussar. En tycker en sak, någon annan helt annorlunda. Vad
som fortfarande är helt klart att H13 var illa omtyckta i Söderhallen, möjligen även tillsammans med H11E 6607-
-6608.     

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 01 januari 2008, 12:37:06 PM
Så kom alltså H13 att se dagens ljus. Frågan, så här långt efteråt, är om H13 egentligen blev så mycket bättre än H11. Nästan "tom" på inredning. Det bästa var väl dörrarna att det äntligen blev både dubbla fram- och
mittdörrar. Någon förare kallade busstypen "bovlinghall" med syftning på bussens glesa möblering. Så kom alltså en
udda variant till som inte tillverkades i mer än dessa 10 exemplar (H13 5461-5470 Söderhallen). 
 

Det var en fluga i början av 1980-talet att man skulle ha lite stolar i bussarna - cirka 25 sittplatser på en 12-metersbuss förekom. Avsikten var förstås att kunna ta så många stående som möjligt. Allt enligt maximen "i lågtrafik räcker platserna ändå ochi högtrafik behöver vi kunna ta så mycket folk som möjligt". Nu var ju verkligheten dock inte precis sådan. Glesmöblerade bussar fanns på många orter, t ex i Karlstad. Jag var där just som de hade kommit och chefen var då mycket stolt över de här bussarna. Efter ett par år var jag där på nytt och bussarna fanns kvar men inte chefen. Nu var det en ung och modern chef (han är fortfarande ett mycket känt namn i kollektivtrafik-Sverige om än lite längre söderut nu) och han närmast skämdes över de här bussarna. Kort efter blev de också försedda med fler stolar.
Det var även tal om att göra något liknande i Borås men en förare fällde då den i sig helt korrekta kommentaren: "Det går inte här. För här sitter alla käringar på ytterplatsen med en tom plats innanför sig. Och köper vi sådana bussar så får ju käringarna ingenstans att sitta."

Svoca

6607-6608 levererades som gasbussar litt. H11G. Efter några år som gasbussar i Söderhallen ställdes de av ute vid
Nybodahallen. Där stod de några år. Som gasbussar var dom bara krångliga och långsamma. Även svårstartade.
Gick väldigt lite i trafik. Mest i rusning. Sällan (aldrig) på helger. C:a 1988 blev de ombyggda till etanolutförande litt H11E. Även om de var lite problem med dem i början som etanolbussar,
så blev de betydligt mycket bättre i detta utförande. Det är under denna längre tidsperiod som
de kan jämföras med H13.
   

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 13:09:48 PM
Ändå var dörrarna på provbussarna 6545-46 och 6607-08 ännu långsammare, Skivdörrar är i allmänhet bla av säkerhetsskäl långsammare jmf med H11 osv vikdörrar, dessutom var dörrbromsen annorlunda beskaffad.
Vad jag kan minnas justerades öppnings och stängningstiden lokalt på flera vagnar och detta gällde även de H10:or som hade samma dörrkonstruktion, det hela kan sägas vara en vanesak.
Både H11 och H59 hade snabba dörrar medans H2 nyare H10 (fr 6512) etc hade mer eller mindre långsamma skivdörrar.

//Lars

Uppsalabuss byggde om dörrarna så att de gick snabbare, de flyttade en microbrytare. Då släppte dörrbromsen snabbare

/Janne

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Inget jag minns på rak arm men inte omöjligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svoca

Svar på Peter ödens fråga om H13 bussarna är väl avklarad. Olika svar har inkommit och får väl anses duga.
Ta upp flera nya ämnen? Jämföra busstyper t ex.

Greger Larsson

Citat från: Svoca skrivet 01 januari 2008, 16:51:28 PM
Svar på Peter ödens fråga om H13 bussarna är väl avklarad. Olika svar har inkommit och får väl anses duga.
Ta upp flera nya ämnen? Jämföra busstyper t ex.

Nja, något riktigt svar på varför man valde att bygga en citybuss(H13) på "förorts"-112:an har väl ingen lämnat?
För att reda ut det hela så fanns ju som kanske inte alla vet CR/CN/112/113 i två färdiga versioner från Scania:
Enkel mittdörr = Förortsvariant med längre hjulbas och högre invändig golvhöjd
Dubbel mittdörr = Cityvariant med kortare hjulbas och lägre invändig golvhöjd
Det blev väl inte förrän med H17 som SL köpte den "färdiga" cityvarianten.

/GL