Huvudmeny

Trailer.....

Startat av Leif D, 30 december 2007, 01:35:45 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Leif D

Trailer.....
Brukar det ju kallas när man förhandsvisar lite på TV.

Här är några exempel på vad jag scannat den senaste tiden. Bilder från ca 1989.

Basel Aeschenplatz  BLT 258. Foto Leif D.

VBSch 3 i Schaffhausen. Foto Leif D.

WV 142 vid Winterthur Hbf. Foto Leif D.

VBZ 73 vid Zürich Hbf. Foto Leif D.

VBL 266 och 178 vid Luzern Bf. Foto Leif D.

VMCV 10 i Montreux. Foto Leif D.

SVB 190 vid Bern Hbf. Foto Leif D.

TL 901 vid Lausanne CFF. Foto Leif D.

TF 105 vid Gare CFF i Fribourg. Foto Leif D.

TPG 162 vid Plainpalais i Genève. Foto Leif D.

Mer bilder lär komma......
;-)

Björn Forslund

Trevligt! Hur pass vanligt är det med släpbuss i Schweiz? Är det självbetjäning som gäller, eller finns det konduktör ombord på släpet? (med tanke om något skulle hända)

Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2007, 01:40:29 AM
Trevligt! Hur pass vanligt är det med släpbuss i Schweiz? Är det självbetjäning som gäller, eller finns det konduktör ombord på släpet? (med tanke om något skulle hända)

Ja du, hur det är nu vet ja ju inte tyvärr, men då fanns det i minst Montreux och Lausanne. Lausanne hela 74 st och Montreux 6 st.
Fast det avses ju iofs trådbusssystemen då.....
;-)

Bussmicke

Mycket trevligt.

Tyvärr, lär bussarna inte vara lika intressanta idag när man far dit.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2007, 01:50:55 AM
Mycket trevligt.

Tyvärr, lär bussarna inte vara lika intressanta idag när man far dit.

Säg inte det du......     men du lär märka.
;-)

buss-tobbe

Mycket trevligt bildsvep!

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 30 december 2007, 01:35:45 AM

TPG 162 vid Plainpalais i Genève. Foto Leif D.

Hur gammal är den här bussen? Den har identiska strålkastare med Scania CR 76 :D
Fast den är säkert betydligt nyare trots att den ser ut att vara jämnårig med Scaniabussar typ CR 76, CR 110 och CR 111
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

M224

Snacka om diggabla bussar!!! Mumma!

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 december 2007, 16:10:50 PM

Hur gammal är den här bussen? Den har identiska strålkastare med Scania CR 76 :D
Fast den är säkert betydligt nyare trots att den ser ut att vara jämnårig med Scaniabussar typ CR 76, CR 110 och CR 111

Om inte minnet sviker mig allt för mycket, så är bilderna tagna 1989, bussen ser förhållandevis ny ut, så jag gissar på årsmodell 88 eller 89.
Dock, ska ni veta, att komponenter, som t.ex. strålkastare, är standardprodukter som säljs till fordonstillverkare efter deras önskemål och behov. Det gäller båda gamla och nya konstruktioner, även om äldre konstruktioner kan vara svårare att få tag i. Denna typ av strålkastare har troligen varit gångbar på kontinenten betydligt längre än i Sverige, där den väl försvann ut ur buss och lastbilsproduktionen i början av 70-talet.

Som exempel på detta, en bild från Wien....

Denna busstyp, som ju har samma strålkastartyp, tillverkades av GRÄF / STEYR för Wien, i 344 exemplar, från 1978 och fram till 1992.
(ÖAF - Gräf & Stift AG (MAN)  LU 200 M 11, vagnsnummer 8401-8600 och 8611-8755) Busstypen togs ur trafik under 2007.
Busstypen som har mycket gemensamt med MAN SL200-bussar av motsvarande ålder, då man levererade byggsatser till dessa fordon.  Källa: Diverse sajter om Wiens Lokaltrafik på nätet.
;-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 30 december 2007, 17:29:38 PM

Om inte minnet sviker mig allt för mycket, så är bilderna tagna 1989, bussen ser förhållandevis ny ut, så jag gissar på årsmodell 88 eller 89.
Dock, ska ni veta, att komponenter, som t.ex. strålkastare, är standardprodukter som säljs till fordonstillverkare efter deras önskemål och behov. Det gäller båda gamla och nya konstruktioner, även om äldre konstruktioner kan vara svårare att få tag i. Denna typ av strålkastare har troligen varit gångbar på kontinenten betydligt längre än i Sverige, där den väl försvann ut ur buss och lastbilsproduktionen i början av 70-talet.

Som exempel på detta, en bild från Wien....

Denna busstyp, som ju har samma strålkastartyp, tillverkades av GRÄF / STEYR för Wien, i 344 exemplar, från 1978 och fram till 1992.
(ÖAF - Gräf & Stift AG (MAN)  LU 200 M 11, vagnsnummer 8401-8600 och 8611-8755) Busstypen togs ur trafik under 2007.
Busstypen som har mycket gemensamt med MAN SL200-bussar av motsvarande ålder, då man levererade byggsatser till dessa fordon.  Källa: Diverse sajter om Wiens Lokaltrafik på nätet.

Jag är en sån där konstig person som ibland blir intresserad av små detaljer som t ex just strålkastare på bussar. Det intressanta med denna österrikiska buss från Gräf är att den alltså började tillverkas 1978, dvs ett antal år efter att man i Sverige slutat med dessa strålkastare. Sedan ser faktiskt hela bussen ut att vara mer jämnårig med en Scania CR 76 än med en Scania CR 112

Men hade olika länder olika normer när det gäller strålkastare? De här strålkastarna från Hella dömdes ut i Sverige mycket tidigt. Och än idag här jag förare som upplevt dessa säga att de var värdelösa. Under 1960-talet och början på 1970-talet verkar det som om busstillverkare från hela Europa hade dessa. Men sedan verkar de ha slutat med dessa i olika takt. Men några enstaka tillverkade alltså bussar med dessa ända in på 1990-talet. Hade olika länder olika syn på hur strålkastare skulle vara?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Kan kanske ha att göra med att bussarna på Leifs bilder gick i stadstrafik, där kanske det inte var så kritiskt med sämre ljus, till skillnad från Sverige med långa nätter,mörka skogar och långa avstånd.
Scania hade de där Hella-lyktorna på de frambyggda LB110-lastbilarna, och på de tidiga 140 av motsvarande modell, förutom CR76 och CR110. Även Säffle monterade dessa på sina bussar, och jag har ett par sprillans nya Hella som vi ska sätta på vår Vaxholmsbuss från -71, som nu troligen ska renoveras. Snygga är de iallafall!