Nya GS-bussar observerade...

Startat av Jonas Gustafsson, 29 december 2007, 22:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

...men tyvärr ej fotade, det var för mörkt och regnigt.
Vid kommunikationsradioverkstaden, vagnhallen Gårda, stod i förrgår eftermiddag dessa nya bussar till Göteborgs spårvägar uppställda:

Volvo 8500 LE boggi, förar- och passagerar-AC, halvhöga hårda ryggar (såvitt jag skymtade genom staketet):

245 ASE715
246 ASE731
247 ASE735

Volvo 8500 LE boggi, endast passagerar-AC, höga stoppade ryggar (såg det ut som), märkt "Express":

248 ASE689

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Walter

Dum fråga men varför inte Förar-AC på en expressbuss? Kör dom så fort att det inte behövs? ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Brollan

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 december 2007, 22:32:44 PM
...men tyvärr ej fotade, det var för mörkt och regnigt.
Vid kommunikationsradioverkstaden, vagnhallen Gårda, stod i förrgår eftermiddag dessa nya bussar till Göteborgs spårvägar uppställda:

Volvo 8500 LE boggi, förar- och passagerar-AC, halvhöga hårda ryggar (såvitt jag skymtade genom staketet):

245 ASE715
246 ASE731
247 ASE735

Volvo 8500 LE boggi, endast passagerar-AC, höga stoppade ryggar (såg det ut som), märkt "Express":

248 ASE689

//Jonas G

6 boggibussar är beställda:
245,246 och 247 ska gå på linje 80.
248,249 och 250 ska gå på Blå Express.

Walter

Har man kommit tillrätta med den bussbrist och alla trasiga vagnar som fanns för ett tag sedan? Man hör inget om det längre men det behöver ju inte betyda att problemet inte finns längre?

Är detta vagnar som ersätter andra eller för utökad trafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Erling.L

Citat från: Mats475 skrivet 30 december 2007, 11:49:59 AM

ok var inte det jag hörde men bättre än det jag hörde då kanske vi kan bli av med bova bussarna nu då för dom passar inte på L80
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

S Svensson

Lite svar. Jonas uttryckte det lite oklart. Det finns inget som heter passagerar AC. Antingen finns AC för hela bussen eller också finns förar-AC. Den senare är lite oklart vad man menar för i och för sig så kyler den luft. Men i stort sett "sprutar" den enbart kalluft. Första gången jag hörde talas om sådan var när en av SJ Alpus till Kristianstad skulle få förar-AC.
AC är alltså till för hela bussen. Sedan finns det olika typer av AC. Den vanligaste är AC som består i att kyla luft och ställs in genom att vrida kallare - varmare. Användes ofta på personbilar i USA. Sedan finns det "automatsk klimat kontroll" ACC eller ECC. Detta innebär en reglering av temperaturen. På förareplatsen ställs temperaturen in. 21 grader C ställs in och ett antal givare känner efter och ger impulser till att dra på eller minska.
På linjebussar-bussar som ofta startar och stoppar- med dörrarna som öppnas kan det ibland (läs ofta) blli svårt att få ACC systemet att fungera. Massor med kyla går ut och hela systemet kan "balla" ur helt och hållet. På mig verkar det som detta mer eller mindre ofta sker.

Bussmicke

Citat från: Mats475 skrivet 30 december 2007, 11:49:59 AM

Trevligt! Säg till när det kommit i trafik.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 30 december 2007, 12:59:54 PM
Lite svar. Jonas uttryckte det lite oklart. Det finns inget som heter passagerar AC. Antingen finns AC för hela bussen eller också finns förar-AC. Den senare är lite oklart vad man menar för i och för sig så kyler den luft. Men i stort sett "sprutar" den enbart kalluft. Första gången jag hörde talas om sådan var när en av SJ Alpus till Kristianstad skulle få förar-AC.
AC är alltså till för hela bussen. Sedan finns det olika typer av AC. Den vanligaste är AC som består i att kyla luft och ställs in genom att vrida kallare - varmare. Användes ofta på personbilar i USA. Sedan finns det "automatsk klimat kontroll" ACC eller ECC. Detta innebär en reglering av temperaturen. På förareplatsen ställs temperaturen in. 21 grader C ställs in och ett antal givare känner efter och ger impulser till att dra på eller minska.
På linjebussar-bussar som ofta startar och stoppar- med dörrarna som öppnas kan det ibland (läs ofta) blli svårt att få ACC systemet att fungera. Massor med kyla går ut och hela systemet kan "balla" ur helt och hållet. På mig verkar det som detta mer eller mindre ofta sker.

Oklart vet jag inte, snarare dålig kunskap från min sida... ???
245-247 har "låda på taket" både framtill och i mitten.
248 har enbart låda på mitten. Jag trodde bägge lådorna var AC-anläggning. Kan S Svensson eller ngn annan förklara vad jag missuppfattat? Lite förklaring får jag av S Svenssons förra inlägg men det blir inte helt klart.
//Jonas

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan B

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 december 2007, 19:57:05 PM
Oklart vet jag inte, snarare dålig kunskap från min sida... ???
245-247 har "låda på taket" både framtill och i mitten.
248 har enbart låda på mitten. Jag trodde bägge lådorna var AC-anläggning. Kan S Svensson eller ngn annan förklara vad jag missuppfattat? Lite förklaring får jag av S Svenssons förra inlägg men det blir inte helt klart.
//Jonas

Volvos nya fläktlådor är förvillande lika en av Sütraks ac-lådor (den modell som Volvo använder till 8500 och 8700). Tittar man framifrån eller från ovan ser man att AC-aggregatet går över hela taket medan det är en låda på var sida om bussen saknar AC. 

S Svensson

Just nu kan jag inte förklara.Kan vara AC båda. Man kan ha monterat extra AC även för föraren naturligtvis.Men då vet jag inte hur det är tänkt att AC skall arbeta. Normalfallet är i bussar med AC att det rör sig om det som kallas ACC eller ECC. Alltså ställa temperaturen i bussen med en givare på ett visst gradtal,ofta 21. Denna skall ta förarplatsen också.

Jonas Gustafsson

Det hela kanske blir klarare med bild (se separat inlägg som jag strax publicerar)
//Jonas