Passagerare jagade bort bussrånarna

Startat av Johan Hansson, 29 december 2007, 22:26:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Rånarna attackerade busschauffören med kniv.
Men en passagerare ingrep och lyckades jaga i väg rånarna – två gånger.

Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1540852.ab

Mycket bra gjort tycker jag.

Moderators edit: länken har ändrats till en fungerande. Undvik att försöka göra länkarna i avvikande färg eller stil.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon A

Otroligt modigt gjort av denne passagerare.Fler sådana människor behövs.Något liknande skulle jag nog aldrig ge mig in på, fast jag är ju så pass smal så ;D Hade inte haft en chans mot tre beväpnade män.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 30 december 2007, 00:40:59 AM
Otroligt modigt gjort av denne passagerare.Fler sådana människor behövs.Något liknande skulle jag nog aldrig ge mig in på, fast jag är ju så pass smal så ;D Hade inte haft en chans mot tre beväpnade män.

Ja, vad skall man säga? Det var naturligtvis modigt handlat av mannen. Nu vet jag ju inte vilken utbildning han har på sådant här och om han kan självförsvar etc. Och jag klandrar honom inte på något sätt. Men jag skulle inte vilja råda andra att göra liknande ingripanden. Det är trots allt bara pengar det rör sig om. Vad jag förstår riktades inget hot mot bussförarens person. Sedan är det förstås en frustrerande händelse inte minst för bussföraren och det är lika tråkigt var gång man läser sådant här.

buss-tobbe

Det var jätte bra gjort av dom tycker jag!

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 09:15:28 AM
Ja, vad skall man säga? Det var naturligtvis modigt handlat av mannen. Nu vet jag ju inte vilken utbildning han har på sådant här och om han kan självförsvar etc. Och jag klandrar honom inte på något sätt. Men jag skulle inte vilja råda andra att göra liknande ingripanden. Det är trots allt bara pengar det rör sig om. Vad jag förstår riktades inget hot mot bussförarens person. Sedan är det förstås en frustrerande händelse inte minst för bussföraren och det är lika tråkigt var gång man läser sådant här.

Du tänker precis som majoriteten av alla människor i Sverige, mycket bra...
Om alla tänker som du, att det "bara är pengar" och att man ska låta dom vara, så kommer detta samhälle att kollapsa totalt!
Ungarna får uppfostran att om man rånar en busschaufför så kommer man alltid undan, du riskerar aldrig att åka fast. Polisen har ju inte resurser och alla åskådare flyr för livet för att dom är rädda.
Mycket bra!  >:(

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 31 december 2007, 03:17:54 AM
Du tänker precis som majoriteten av alla människor i Sverige, mycket bra...
Om alla tänker som du, att det "bara är pengar" och att man ska låta dom vara, så kommer detta samhälle att kollapsa totalt!
Ungarna får uppfostran att om man rånar en busschaufför så kommer man alltid undan, du riskerar aldrig att åka fast. Polisen har ju inte resurser och alla åskådare flyr för livet för att dom är rädda.
Mycket bra!  >:(

Det var självklart inte så jag menade "det är bara pengar". Utan jag menade att man inte skall riskera sitt liv för att förhindra ett rån. Det gäller både den som rånas och den som ser på.
Hur en rånare tänker har jag inte en aning om.