Huvudmeny

Kungsbacka (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 29 december 2007, 22:25:45 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

I förrgår blev det en tur till Kungsbacka. Som man ser på de sista bilderna (droppar på objektivet!) tvingades jag tyvärr av vädret att avbryta fotograferingen i förtid.

I centralorten fann jag att Evalds Buss lackat om sin Lahti 402 till Västtrafikblått. Liksom Lahti Scalan URB943 saknar den dock dekalranden.

Två av Orusttrafikens bussar (Orusttrafiken kör sedan i somras trafiken till Onsalahalvön och till Frillesås), tyvärr något suddiga bilder:

KE´s (=Karl Erik Elofssons) Bussar, ett av landets äldsta familjeföretag i branschen, startat 1927, kör trafiken i tätorten samt i östra och sydöstra delen av kommunen. De vann dessutom mycket skolbusstrafik från GS i somras och införskaffade därför hela 18 stycken nya MAN A78 (333-350). Normalt sett blandas dessa och äldre linjevagnar i skol- och linjetrafik, men nu under jullovet går nästan bara de nya MAN-bussarna i trafik.

Eftersom jag använde mig av bilen och ville ha kort i andra miljöer än Kungsbacka station åkte jag först till Fjärås centrum, där jag fotade denna buss som linje 740 på väg mot Ubbhult:

Därefter följde jag den vackra vägen längs den 2 mil långa sjön Lygnerns norra sida till Nåkälla vid gränsen mot Marks kommun. Här vänder för det mesta linje 741. Vissa turer fortsätter till Sätila i Marks kommun vid Lygnerns östra ände.

Och nu var det hopplöst att försöka fota mer.
Jag åkte in till Göteborg där jag såg nya GS-bussar vid kommunikationsradioverkstaden vd Gårda vagnhall. Mer om det i separat ämne!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bjalle

Trevliga bilder. Nästan så man får försöka kombinera Kungsbacka och Göteborg någon gång
Bland annat då för att jag jaga Evalds Scala

Johan Hansson

Mycket trevligt med bilder från norra halland.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Hagri

Kul med bilder från Kungsbacka.
Gärna mer av den varan.