Nja, när UL startade 1978 var vi överens med Heby kommun om att eftersom huvuddelen av Östervåla omnibustrafiks linje Östervåla - Uppsala låg i Uppsala län så skulle den vara en UL-linje. När jag numrerade de nummerlösa linjerna mellan E4 och Rv 72 utgick jag från 848 som var SJ-buss skyltning på linjen Uppsala - Sala. Även Uppsalabuss landsbygdslinjer ingick i mitt nummersystem. Linjen Uppsala - Dalby - Wik blev 847, Skogstibble blev 848S, senare 849, Järlåsa - Östfora 846, Börje - Jumkil 845, Östervåla 844, Åkerlänna 843, Skuttunge 842 och Björklinge - Nolmyra 841. Då var VL fortfarande ingen länshuvudman så vi hade avtalet med Heby kommun och Östervåla Omnibustrafik. När VL blivit länsbolag övertogs avtalet med kommunen av VL som samtidigt löste in trafiken Östervåla - Sala. SJ-buss blev entreprenör på Uppsalalinjen. Den hade stort resande efter att tidtabellen utökats. VL ansåg att utbudet var onödigt stort medan vi ville utöka tidtabellen istället för att köra tre bussar i vissa turer. VL:s kostnadsfördelningssystem premierade att köra få turer med flera bussar i varje eftersom man räknade utbudskm gentemot kommunerna. Vi räknade vagnkm vilket gjorde det neutralt att öka kapaciteten genom att öka antalet turer. Efter ett VD-skifte på VL fick man för sig att det skulle bli billigare att själva överta avtalet med SJ, måla om bussarna och göra om trafiken till Expressbuss 574 och inte stanna i Uppsala län. Som tur var fanns en vändplan vid länsgränsen där vi kunde vända den stympade L 844. Folk ansåg att vi inte var kloka, vilket jag har full förståelse för. Vår filosofi var att hitta samförståndslösningar, vilket ibland krävde mycket kaffedrickande. Trots insatser av landstingsråd på båda sidor gick det bara inte att komma överens. Samma sak hände med L 848 som också vände vid länsgränsen. Så småningom blev det interna trycket i Västmanland så stort att VL tvingades in i ett samarbete med UL. Folk i Vittinge och Morgongåva tog bil till länsgränsen för att nyttja 848 som hade tätare tidtabell än 578. Den enda som tjänade på tjafset var SJ som körde 574 åt VL för samma ersättning som fanns i avtalet med UL. När Heby bytte län 2006 fick Östervålatrafiken tillbaka sitt gamla linjenummer.