Huvudmeny

Domus anno 2007

Startat av Ersa, 27 december 2007, 23:26:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Rickardo skrivet 29 december 2007, 23:03:42 PM
Om du åker till Oskarshamn finns en liten blå skylt med Domus-åttan med blå bakgrund till ingången till "Flanaden" (litet köpcentrum) precis där Domus ligger.  Jag har bild på den men för tillfället ej tillgängligt. Annars har Domus i Oskarshamn blått, rött och vitt som sina färger.
/Rickardl

Den bilden får du mycket gärna visa upp i denna tråd senare.

För övrigt så finns Domus på dessa ställen idag (enligt Eniro.se)
Kiruna
Östersund
Helsingborg
Säffle
Älvdalen (Dalarna)

David M

Domus i Oskarshamn ingår i KF Oskarshamn-Högsby. Som är ett av de klassiska, välskötta kooperativen i likhet med KF Värmland som det ochså går bra för. Att man inte bara har en storbutik i Oskarshamn utan även lyckats behålla en affär i varje mindre samhälle i Oskarshamns och Högsbys kommuner såsom Ruda, Kristdala och Fårbo med invånarantal på 500-1000 säger en hel del om föreningens styrka.

Jämfört med grannföreningen KF Göta som omfattar hela Småland utom O-hamn och närkommunerna; en förening som bara har gått från misslyckanden till misslyckanden. Ledningen är helt centrerad på de småländska residensstäderna och verkar inte begripa att Småland är större än så. En förening där man till sist stängde sina affärer i Ljungby och Alvesta, orter där det borde finnas förutsättningar för att lyckas vara kvar på marknaden. Jag hoppas att inte KF Oskarshamn-Högsby väljer att ansluta sig till KF Göta, men jag är rädd för att demografiska förändringar förr eller senare kommer tvinga fram ännu en strukturförändring av KF-föreningarna...

David M

Citat från: Verspieder skrivet 30 december 2007, 01:39:20 AM
Den bilden får du mycket gärna visa upp i denna tråd senare.

För övrigt så finns Domus på dessa ställen idag (enligt Eniro.se)
Kiruna
Östersund
Helsingborg
Säffle
Älvdalen (Dalarna)

Du har som sagt var redan Kristianstad. Något Domus hittar jag inte i Älvdalen enligt http://www.kf.se/Konsumentforeningar/703/  KFs egna sida

Kaxen

Bilden jag la in tidigare i tråden är på Domus Oskarshamn, fast lite högre upp då än ingången... ;D

Pickos

Citat från: Kaxen skrivet 30 december 2007, 11:01:14 AM
Bilden jag la in tidigare i tråden är på Domus Oskarshamn, fast lite högre upp då än ingången... ;D

Ja, och vad är du och ränner på Forums tak om?  ;D
1:a Korinthierbrevet 10:15

Kaxen

Bengt Jönsson

I Bengtsfors finns en fastighet vid "torget" som omisskännligen är en f.d "Domus-lada".
T.o.m restaurangen finns kvar även om den numera heter någonting helt annat och drivs av en privat entreprenör.

Resten av Domus-varuhuset är numera uppdelat i olika butiker.  Dock ser man tydligt att det har varit ett helt varuhus eftersom golvet är detsamma i alla "småbutiker.

/Bengt

David M

Domus ambition verkar ha varit att öppna en lada i varje centralort. Har ofta förvånats över att även mindre samhällen begåvats med egna gallerior, men man glömmer samtidigt ofta bort att bara för 40 år sedan var t.ex. Hultsfred en blomstrande industriort.