Huvudmeny

Stor text...

Startat av Bussmicke, 27 december 2007, 17:27:35 PM

0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

OSkar000

För litet skyltskåp heter det väl ändå? :)

Fredde

Där har vi den ja  ;D Men "Slussen" blir riktigt på dessa ändå, utanför min kunskap varför detta skiljer.

Sen har man även ändrat stilen något på dest.texten för linjerna 428-430. Oklart för mig om det endast är tillfälligt eller ej.

/F

Patrik Henriksson

Det som styrenhet eller fordonsdator skickar till skylten är ungefär "visa texten Abc i fonten z med start på punkt x/y". För att det ska bli rätt måste man ha samma typsnitt i redigeringsapplikationen som i skylten. Den här skylten har uppenbarligen Mobitecs standardtypsnitt, men inom SL används en helt annan uppsättning. Typsnitten identifieras med en bokstavsbeteckning, och samma beteckningar finns såväl i standarduppsättningen som i SL:s dito, men de ser förstås inte likadana ut. Om vissa texter ändå ser vettiga ut beror det på att teckenstorleken i standardtypsnittet råkar vara likvärdig SL:s variant med samma beteckning.

Det hela avhjälps genom att byta ett prom på drivkortet, alternativt hela drivkortet, i skylten.

Ersa

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 28 december 2007, 00:51:37 AM
Det hela avhjälps genom att byta ett prom på drivkortet, alternativt hela drivkortet, i skylten.

Vilken utförlig ochkorrekt beskrivning!  :) Det hela går på ungefär 3 min för vana tekniker.

Peter Erret

Kan även bli det omvända dvs liten text  ;D

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 28 december 2007, 00:54:30 AM
Vilken utförlig ochkorrekt beskrivning!  :) Det hela går på ungefär 3 min för vana tekniker.

Problemet är väl bara det, att man tydligen konsekvet glömmer att kolla upp att rätt "prom" (dvs IC-krets med rätt styrprogram och teckenuppsättning) finns i de bussar som importeras till Storstockholm, från andra delar av landet.
Rent slarv skulle jag vilja påstå !
;-)

Leif D

Citat från: Peter Erret skrivet 28 december 2007, 02:00:52 AM

Jag förutsätter att långa ord skrivs med en mindre teckenstorlek, för att få plats i skylten. Bokstäverna ska inte dras ut på höjden bara för att fylla ut utrymmet, då blir det bara svårläst.
;-)

Peter Erret

Citat från: Leif D skrivet 28 december 2007, 03:12:28 AM
Jag förutsätter att långa ord skrivs med en mindre teckenstorlek, för att få plats i skylten. Bokstäverna ska inte dras ut på höjden bara för att fylla ut utrymmet, då blir det bara svårläst.

Detta var första gången jag såg denna texthöjd vill du se "normalhöjd" gå in på http://erret.se/Linje_402.htm

Bussmicke

Länken funkar inte, här är en fungerande sådan. http://erret.se/Linje%20402.htm
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Peter Erret skrivet 28 december 2007, 02:00:52 AM

Varför inte använda gängse typsnitt som är i lagom proportioner?
//Bussmicke.

Patrik Henriksson

Citat från: Verspieder skrivet 28 december 2007, 00:54:30 AM

Vi gick över från standardtypsnitt till Binotype för 2½ år sedan, så jag har hunnit byta ett par stycken... det som kan ta tid är att komma åt skylten. MaxCi och OmniLink är exempel på när det tar tid - tillräckligt med tid för att vi lät skyltarna vara och bytte de gamla styrenheterna (Z300TD) mot nya (ICU400). ICU:n kan konfigureras så att den skickar prick-för-prick istället för text och typsnitt, och då spelar det ingen roll vad som sitter i skylten.

Sundås

Tycker det är roligt med "402 Kvarnholmen" ;) Det kunde lika gärna varit Kalmar!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se