vanHool:er på -90 talet

Startat av Lars Ödlund, 26 december 2007, 18:33:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Några bilder på vanHooler från -80 talet på -90 talet
(ur mitt och Christians arkiv)

Swebus 0310 på depån i Luleå

Swebus 0317 på depån i Älvsjö

Swebus 0424 parkerad på N:a Bantorget i Stockholm

Swebus 0537 parkerad utaför SkiCenter i Åsarna

Swebus 0638 på Härnösands Busstn.

Swebus 1075 på Klarabergsviadukten

Swebus 2114 på depån i Västerås

Swebus 2302 i Harmånger Centrum

Swebus 2309 på Sundsvalls Busstn

Swebus 2406 på depån i Karlskrona (Oscarsvärn)

Och till sist en buss som både jag och Christian hade en särskild känsla för, 2608, här fotad en morgon före avfärd från depån i Bräcke.

Det kommer en omgång Wiimabilder av liknande årgångar framöver.
(Bilder utan årtal är tagna 1993-1994)

//Lars

Åkarns Kalle

Hej
bilden på SWEBUS 2302 i Harmånger Centrum måste vara tagen i Strömsbruk ungefär 7-8 Km öst om Harmånger, Strömsbruk har eget postnummer bilden är tagen vid Berts Livs & Bensin Strömsborna och Harmångersborna blir väldigt arga om man blandar ihop dom.
mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Walter

Mycket trevligt, ser fram emot nästa bildsvep
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Henrik Palmqvist

Trevliga bilder från en tid då Vanhool´erna såg ut som Vanhool´er  :).
Är detta en föredetta Linköpings trafik?,/ Henrik

Walter

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 december 2007, 18:55:26 PM

Trevliga bilder från en tid då Vanhool´erna såg ut som Vanhool´er  :).
Är detta en föredetta Linköpings trafik?,/ Henrik

Nej 2114 kom med från SJ, däremot var det väl några av samma yp som gick åt andra hållet
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

LTU projektas

Ulf Fernestad

0310 = fd GDG 2481 AZW 210
0317 = fd GDG 2576 FYA 346 expressare
0424 = fd GDG 2680 MND 243
0537 = fd GDG 2993 OBB 565
0638 = fd Härnösandsbuss 38 BRO 798
1075 = fd Interbus 93 OSB 189
// Fernestad, ps nostalgi  :) mera sånt

j-a

OSkar000

Snyggt bildsvep!

vanhool alizée är från med gamla fronten är nog bland de snyggaste som rullat, och rullar, på de svenska vägarna. Oavsett om de är byggda som ledbuss för stadstrafik eller högbyggd turistbuss så ser de bra ut.

Ni som kört dessa bussar, hur upplevde ni dem? Jämfört med samtida Säffle, Scania och Ajokki/Carrus-byggen, var de bättre eller sämre? Jämfört med andra tillverkare är också intressant förstås.

S Svensson

Trevliga bilder. Jag blir alltid nostalgisk av van Hooler. Har sett de flesta i Göteborg. 317 var expressbuss tillsammans med 316. 318 var likadan men tillhörde BBC.
När det gäller 0537 så visar bilden denna i Göteborgsutförande och som Grön express (!!!). Den kom nämligen från Alingsås då 3809 sattes in där. Jag har sett 537 i Alingsåstur på linje 500Vilket inte är så märkligt för det var där den skulle gå. Det märkliga var att den var helvitmålad. Man målar nämligen över gamla färgen med matt vit färg. Någon månad efter kom den ut ommålad i klarvit färg som på bilden. Har glömt tiden.
1075 var Interbus,Göteborg  nummer 13 och har konferensinredning,dock ganska primitiv.
2302 tillsammans med 2303 levererades med höga säten och toalett. Dessa båda har manuell växellåda(S6). Man kan påstå att dessa två tillsammans med 2304-2306 (ZF HP vxl) blev "ombyggda" före lev. De var ursp beställda i samma utförande som 2296-2301 som kom någon månad tidigare. Alltså låga säten. Toaletten var lite problem därför att den blev för hög och det installerades TV kamera på dessa. Vad jag minns så byggdes inredningen om några gånger på Uddevallas 2304-2306. 2307-2312 var samma typ men med godutrymme baktill. Fanns i två utföranden.
Modellbeteckningen från Van Hool var T8.
Helvit Säffle.Fanns också. Såg en sådan från köket hemma. Det handlade om 2451 (ev 2452 fastän denna tillhörde Borås) som gick några veckor helvit innan den målades om till Viskadalsfärg.

bastuper

Den hör hemma i övik numer och fraktar för hjälpsändningar till utlandet, kan synas på parkeringer mellan Själevad skolan och Själevads kyrkogård. (Mår dåligt bara jag tänker på den församlingen)