En(2x)Katrineholmare i Gnesta...

Startat av Ulf Berlin, 02 oktober 2021, 22:14:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin


zjbus

Ja men ANM 275 fd. D 325 Scania-Vabis SKV finns tyvärr inte kvar i registret.

Ulf Berlin

Inv nummer 374 på den låter högt,men dom hade nog olika nummerserier på sina bussar?/Ulf

Lars-Håkan_E

Inv nr är nog i SLT:s serie, bolaget har nog hunnits tas över av Länstrafiken

6116

Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.

Ulf Berlin


Bussmicke

Citat från: 6116 skrivet 03 oktober 2021, 22:47:52 PM
Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.

Varför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Finns en artikel om SLT i kommande tidskriften Färdskrivaren.

//Peter

Bussmicke

Trevligt, SLT fotade jag mycket under 1992 och 1993.
Men, det besvarar inte min fråga.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

CitatVarför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?

Ojojoj, finns många bolag här i Sverige som man kan undra över... varför kör Blåklintsbuss i 50XX och 60XX, varför kör/körde Lysekil i 21XX, varför kör Bliva i 8XXX - ibland undrar man om de bara slagit tärning då de valde inventarienummer =)

Bussmicke

Blåklint och Bliva är nog egentligen bara Ötrafs Radionummer

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Nej, Blåklints tror jag knappast är Ötrafs radionummer då de flesta bussarna i de serierna är turistare och knappast går i linjetrafik för Ötraf.

Silo

Wallenbergsföretagen hade olika nummerserier beroende på vilket bolag vagnen tillhörde
1xx = Eskilstuna EOT
3xx = Katrineholm KOT
7xx = Nyköping NOT

Om vagnar flyttades mellan bolagen behöll de dock ursprungsnumret.

Principen följde sedan med över till SLT, men då med andra nummerserier.
1xx = Scaniabussar Norra distriktet
2xx = Volvobussar Norra
3 = Scania Östra
4 = Volvo Östra
5 = Scania Södra
6 = Volvo Södra
7 = Scania Västra
8 = Volvo Västra
9 = Specialfordon

Andra siffran angav busstyp, tillämpades dock ej konsekvent och tredje var ordningsnummer.

Även här behöll ham ursprungsnumret även om bussar flyttades mellan de olika distrikten.






Bussmicke

Principen följde väl med till Näckrosbuss också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Silo

Ja, det är riktigt, men då blev det fyrställiga nummer och en mer komplicerad struktur. I takt med att anbud vanns och förlorades och fordon flyttades tunnades dock systemet ut.