Hon säger att förstudien ännu inte är klar. Jag hoppas verkligen inte att det bli så många som 20 linjer som försvinner, det vore verkligen vansinne. En fråga som man betydligt oftare bör ställa sig innan man ens för nedläggning på tal är att ställa sig frågorna - Hur får vi fler resenärer, kör vi på rätt tider och med rätt linjesträckning, fråga resenärer och boende i berörda områden!
Tyvärr känns det allt för ofta som många linjer, inte minst landsbygdslinjer, körs som de "alltid gjort" men saker och behov ändras..
Den största delen av landsbygdstrafiken körs med lågentréboggi med runt 50 sittplatser. Hur ofta behövs 50 sittplatser på aktuella omlopp, skulle man kunna köra tvåaxliga bussar med runt 45 sittplatser?
I vilken utsträckning förekommer barnvagnar, rollatorer eller rullstolar Det finns ju bra utrustning i dag för passagerarräkning, hos Nobina heter detta system RÄKNA, går också att få data från kortstämplingar via data från " Hajen" ( d.v.s biljettmaskinen) annars går det lätt att räkna manuellt också. Vet inte i vilken utsträckning passagerarräkningssystem finns i bussarna i Skaraborg. Kännedomen om vilka som åker är nog också rätt god hos de olika trafikbolagen för respektive linje. Trafikplanerare, förare och andra på trafikbolagen har nog också många gånger bra förslag på hur man skulle göra linjerna mer populära samt hur man skulle kunna förbättra och effektivisera, lyssna på dessa förslag och framför allt uppmuntra förslag. Tror att man många gånger skulle kunna klara sig med lite mindre bussar och på en del linjer är knappast lågentrébuss befogat, bättre om trafikföretagen själva fick bestämma lite mer över vilken busstyp som ska köras m.m. samt minska detaljkrav rent allmänt, det hade definitivt sparat pengar. Det är också fel att dra ned nu i December, för vi vet inte riktigt ännu hur renandeutvecklingen kommer att bli, kommer folk som pendlar till jobbet tillbaka och åker i samma utsträckning som förr, resenärer med seniorkort har nog ännu inte börjat åka i den omfattning som de vill och här kanske det behövs lite marknadsföring, de som har seniorkort för zon C ha nu ett mycket förmånligt kort och kan åka fritt i ett väldigt stort område!
Tyvärr känns det som Västtrafik inte bryr sig speciellt mycket om vad som händer utanför Göteborg, roligare att skaffa elbussar och slå sig för bröstet över hur mycket man gör för miljön och komma på lite ny design och nya koncept samtidigt som fler får det svårare att resa hållbart på andra håll samt att få vardagspusslet att gå i hop.