En olycka i Örebro i morse.

Startat av Möllers, 26 december 2007, 15:28:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Dom skulle av bussen sen kom en bil ner dom skulle över gatan Två flickor omkom i olyckan.
Trist sånt händer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1524437.ab

Johan Hansson

Tankarna går självklart till flickornas familjer.
En reflex hade kanske inte hjälp att ha på sig i detta fallet.
Använd reflexer då synds ni.
Är ofta ute och kör bil och ser ofta svartklädda personer gå över på kvällarna.
De går för det mesta över var som helst på vägen, även om det finns trafikljus för gångare så går de bara rätt ut och förväntar sig att bilarna ska stanna automatiskt.

Jag tycker att Zebra lag ska avskaffas!
Lagen kom för några år sedan, var det meningen att den skulle minska antalet olyckor med döda och skadade i stllet har det ökat med ca 20 %.

Kan inte exakt lagtexten men dan var nåt i still med:
Bilister ska stanna så fort en gångare går ut på vägen vid ett övergångställe för att släppa fram gångaren. gångtrafikanten ser sig sällan sig för innan han/hon går ut, så bilarna får oftas tvärnita.
Och som alla vet så ju högre hastigheten är ju längre bromssträcka blir det.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Kvarne

Det som blivit knasigt är väl att de flesta fotgängare lever efter tron att de har företräde no matter what.
Detta är fel. Visst ska bilisten stanna om en fotgängare visar att denne tänker gå över på övergångstället, men han/hon kan inte kräva detta.

Hmm, det vart lite snurrigt...vad jag menar är alltså att de flesta fotgängare verkar tänka som så här vid övergångställen;
"Jag har företräde -Därför behöver jag varken se mig för eller ens vänta på att bilisterna verkligen stannar."
För det första så skall fotgängaren visa tydligt att han/hon har för avsikt att gå över. Därefter skall denne verkligen försäkra sig om att bilarna tänker stanna. Först nu kan man börja ta sig över vägen.

Nått sånt....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Johan Hansson

Vid den aktuella olycksplasten verkar det inte ha funnits övergångställe.
verkar vara en landsväg där hastigheten är 70 eller 90 km/h
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

Det är en 70 sträcka där olyckan inträffade utan övergångsställe.

Talade med en som körde lastbil på E18 som denna vägen ansluter till och han hade en kort stund innan olyckan blivit om körd av en audi som höll på att trycka honom av vägen och det var samma modell som olycksbilen han misstänkte starkt samma bil o hastighet som orsaken till olyckan för sikten där det inträffar är väldigt fin.