Frågan är hur smärtfritt det kommer att gå även med beställningstrafiken. Bolagen ifråga disponerar (beställningsbolagen/växlarna äger som sagt inte fordonen eller har egna trafiktillstånd) ett antal specialfordon som är utrustade med lyftar, kan sänkas ned i bakpartiet medelst luftfjädring, har rullstolsramper osv. Dessa fordon tar då primärt rullstolar, permobiler mm. men så många är specialfordonen faktiskt inte.
Däremot är det inte så att ordinarie taxibilar på ett enkelt vis kan hantera ett ev. överskott på resenärer i rullstol. Är det så att de rullstolsburna är någorlunda habila med att själva medverka till att flytta sig mellan stol och bil (medelst glidplatta eller annat) så är det en sak. Däremot kan inte de vanliga taxiförarna förväntas att lyfta personer, som kanske väger 90-100 kg eller mer, och få in dem i vad som de facto är vanliga personbilar. Är det även så att det är flera stopp så kan det oxå bli problematiskt med att få plats med saker. En rullstol i skuffen fungerar, men med två blir det svårt även i en modern kombi.