Huvudmeny

Hjälpstartskablar...

Startat av Kvarne, 24 december 2007, 13:07:33 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kvarne

(Om Kvastarna finner denna tråd olämplig i detta forum -Flytta gärna)

Någon här på "Snacket" som vet var man kan införskaffa sig sånna...? Det är alltså till Buss vi snackar om nu.
Och det skall vara en sån där 2-fas kontakt....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 december 2007, 13:12:56 PM
Natokabel mao. (2 -polig, inte 2-fas)

Bör finnas hos varje seriös bussägare med sådana hjälpstartuttag på bussarna, behöver du verkligen en "egen"?

En färdig sådan kostar en rejäl slant, räkna med minst 1000-1500:-.

Kablar finns att köpa hos återförsäljare av tunga fordon och med lite tur också hos de som handlar med militärmaterial, i tyskland kostar dem mellan 80-100 Euro beroende på grovlek på kabeln

//Lars

Frågade på Volvo BusCenter, men de hade inga....var kan man tänkas kunna köpa sådan kabel? Scania-Lindvreten? Jag har noll-koll
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Skalman

#2
Du behöver inte ha NATO-kontakterna - det fördyrar, och gör
sannolikt att det hela handlar om beställningsvara. "Vanliga"
startkablar för tunga fordon (=grövre kabel och kraftigare
klämmor) lär vara både lättare att hitta och billigare i inköp.
Dessutom blir du inte beroende av att den som ska ge dig
ström har NATO-kontakt på sitt fordon (i alla fall om du hade
tänkt dig NATO i båda ändarna).

(Dock krävs att man kommer åt batterilådan på båda
fordonen).

Vilket alternativ du än väljer så "snika" inte på kabelns
grovlek - bättre att den är för grov än att den är för klen.
Och om du skaffar kabel med NATO-kontakt, så var ytterst
noggrann med att kontakten verkligen är helt itryckt - minsta
glapp gör att det lätt börjar "svetsa".

Erling.L

kolla med lokala Bosch ombudet eller tyå nån som handlar med militärt överskott
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

psy

Jag skulle gissa att Swedol har sådana kablar till vettiga priser.

http://www.swedol.se/

Björn Forslund

Funkar även med vanliga startkablar av någorlunda kvalité, om motorn är  lättstartad, och batterierna inte är helt döda. Fast man bör ju inte mala för för länge med startmotorn, då börjar det ryka. Bättre att satsa på bättre/laddade batterier istället om man har startproblem.

Björn Forslund

De billigaste Biltema funkar givetrvis inte, men är det så mycket liv i batterierna att det hjälper till lite går det bra att få igång iallafall en BF som är lättstartad med bra standardkablar. År batterierna helt urladdade brinner kablarna upp snabbt, som du säger.
Vid långtidsuppställning utan laddning är det bättre att a) Koppla bort en batteripol (krypströmmar) b) Ta hem batterierna och sätta dem på underhållsladdning. Sedan är det ju så att batterierna tappar orken med tiden, särskilt om de används sällan. Då är det bara att köpa nytt.  SvOf -medlemmar kan få hyfsad rabatt på Global i Länna.

Björn Forslund

Ett förtydligande:
Med bra kablar menas de som är väldigt mjuka och följsamma, dvs många kardeler. Biliga styva kablar (få kardeler) duger inte. Det är nämligen så att strömmen går på kablarnas yta, inte genom tvärsnittet,  så ju fler kardeler, desto mera yta.

Blue

Köp ett par bra startkablar och lösa nato kontaker hane och hona som du själv löddar på, klart billigast!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Clabbe

Jag byggde egna startkablar, köpte svetskabel hos Swedol, det var det mest prisvärda stället. De har hängt med i många år nu.

Leif D

Såsom elkunnig skulle jag nog vilja sätta ett lite stopp i denna debatt nu !

Här handlar det om ibland mycket höga strömmar, vilket inte är att leka med.
Bygger någon som inte kan det sina egna kablar så är det nog risk för skador på både liv, lem och materiel.

Personligen skulle jag ALDRIG ge mej på att tillverka sånt här själv, eller ens ge mej på att försöka starta en buss med dylika kablar utan att ha kunskaper och kännedom.

Det jag läser ut av vad Kvarna själv skriver, är att han inte ska göra egna kablar eller ens försöka sej på att starta sin buss med hjälpa av sånna.
(Grundat på att vet man inte skillnaden på likspänning och växelspänning eller faser och poler, ja då ska man inet hålla på med sånna här strömmar som det handlar om.)

Och Kvarne, detta skriver jag inte för att på något vis vara sur eller mästrande över dej, utan för din säkerhet och för att du inte ska elda upp din buss.
Snacka med en bärgningsfirma istället, de hjälper till !
;-)

Blue

Citat från: Leif D skrivet 25 december 2007, 00:45:13 AM
Såsom elkunnig skulle jag nog vilja sätta ett lite stopp i denna debatt nu !

Här handlar det om ibland mycket höga strömmar, vilket inte är att leka med.
Bygger någon som inte kan det sina egna kablar så är det nog risk för skador på både liv, lem och materiel.

Personligen skulle jag ALDRIG ge mej på att tillverka sånt här själv, eller ens ge mej på att försöka starta en buss med dylika kablar utan att ha kunskaper och kännedom.

Det jag läser ut av vad Kvarna själv skriver, är att han inte ska göra egna kablar eller ens försöka sej på att starta sin buss med hjälpa av sånna.
(Grundat på att vet man inte skillnaden på likspänning och växelspänning eller faser och poler, ja då ska man inet hålla på med sånna här strömmar som det handlar om.)

Och Kvarne, detta skriver jag inte för att på något vis vara sur eller mästrande över dej, utan för din säkerhet och för att du inte ska elda upp din buss.
Snacka med en bärgningsfirma istället, de hjälper till !

Friskt kopplat hälften brunnet!

Köper man kablar avsedda för tunga fordon så behöver man ju knappast vara raketforskare för att skarva på en nato-koppling i ena änden.
Givetvis ska man vara försiktig, det är ju därför man vill ha nato-kopplingar men att en "el-kunnig" inte ens vill göra en så enkel operation är nog att överdriva en smula.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Skalman

Citat från: Leif D skrivet 25 december 2007, 00:45:13 AM

Snacka med en bärgningsfirma istället, de hjälper till !

Absolut! Bara att ringa, bärgare är alltid redo!  ;D

Kvarne

Citat från: Leif D skrivet 25 december 2007, 00:45:13 AM
Såsom elkunnig skulle jag nog vilja sätta ett lite stopp i denna debatt nu !

Här handlar det om ibland mycket höga strömmar, vilket inte är att leka med.
Bygger någon som inte kan det sina egna kablar så är det nog risk för skador på både liv, lem och materiel.

Personligen skulle jag ALDRIG ge mej på att tillverka sånt här själv, eller ens ge mej på att försöka starta en buss med dylika kablar utan att ha kunskaper och kännedom.

Det jag läser ut av vad Kvarna själv skriver, är att han inte ska göra egna kablar eller ens försöka sej på att starta sin buss med hjälpa av sånna.
(Grundat på att vet man inte skillnaden på likspänning och växelspänning eller faser och poler, ja då ska man inet hålla på med sånna här strömmar som det handlar om.)

Och Kvarne, detta skriver jag inte för att på något vis vara sur eller mästrande över dej, utan för din säkerhet och för att du inte ska elda upp din buss.
Snacka med en bärgningsfirma istället, de hjälper till !

Tack!

Väldigt klokt och bra inlägg Leif!

Självklart skall jag inte göra mina egna kablar utan jag tänker köpa en sån där start-kabel 2fas. Iofs är farsan Civilingengör och mkt kunnig vad gäller EL, men ändå.

Tack för alla tips!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Leif D

Bra Kvarne !
Men du, FAS hör hemma hos växelströmsteknik, i din buss finns bara likspänning, då är det två poler + och -.

Snacka lite med farsan om de där, han kan säkert förklara bättre än vad som går att göra här....

/Leif
;-)