Flygbuss utbränd i Södertälje...

Startat av Esbjörn, 24 december 2007, 11:16:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Ser man på bilderna så verkar karossen klarat sig bra. Säkerligen kommer den att repareras.
Ser man till andra bussar som råkat ut för eldens framfart så har man ofta reparerat dem. Ett exempel var Swebus 3180 som brandskadades någonstans emellan Veinge och Markaryd.En annan buss som brandskadades på ungefär samma sätt som på bilderna var Swebus 3210. Denna var parkerad i Köpenhamn och skadades,troligen pga att cigarett orsakade glödbrand.Denna sändes till Finland och inom 3 veckor kopm bussen tillbaka. Van Hool reparerar bussar också. VL 231 hade omfattande skador men blev reparerad. BTA66/SJ2597 reparerades ganska snabbt trots att den verkade svårt skadad. Sedan är det en fråga vad det blir för utgift. Ett problem i sammanhanget är avbetalningskontrakt eller leasingkontrakt som gör att brukaren eller försäkringsbolag kanske måste betala betydligt mycket mera än reparationen, om nu bussen skrotas.

S Svensson

Försäkring är intressenat. I Göteborg i vilket fall hade,ev har man fortfarande en gruppförsäkring som inte är knutet till fordonen. Dvs en försäkring som omfattar skador på bl a bussar om flera av dem blir förstörda. Då är vi inne på vad bussägarna har för skydd. Med ägare menas då de som enligt normalt bruk står för finansieringen av bussarna.Skulle det bli problem så blir nog dessa stora. Vilka har åsikter ??

Johan Hansson

Inte en chans att bussen lagas.
Fördyrt.
Försäkringsbolaget löser in den med stor sannolikhet.

Citat från: S Svensson skrivet 05 januari 2008, 12:39:38 PM

Ser man till andra bussar som råkat ut för eldens framfart så har man ofta reparerat dem. Ett exempel var Swebus 3180 som brandskadades någonstans emellan Veinge och Markaryd.

Har du bilder på 3180?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

S Svensson

Flera exempel finns där försäkringsbolag efter inlösen står för reparation. Vad jag menar är att det ibland kan bli dyrare att låta bli reparera. Jag har sett brandskadade bussar som sänts utomlands för reparation. ¨

Jag har tyvärr inga bilder på3180. Intressant är att inredningen i 3180 efter reparationen (var då plac på Kruthusgatan var lika som tidigare. Av foto från Bilcentrum i Uppsala på bussar till salu togs inredning från en av 3181 eller 3182. Dessa tre byggdes för tågbusstrafik Karlskrona-Hm-Halmstad jfr Bergkvara:s tågbussar.
Lasse kommer säkert ihåg vilken buss som fick släppa till inredningen till 3180. Linjen Göteborg-Trollhättan var avsedd för kontorsanställda i Trollhättan som ville börja arbeta redan i Göteborg. 

Jan

#19
Citat från: Johan H skrivet 05 januari 2008, 13:22:03 PM
Inte en chans att bussen lagas.
Fördyrt.
Försäkringsbolaget löser in den med stor sannolikhet.

Har du bilder på 3180?

Har inga bilder på 3180 eller 81-82 som serien hette. Dock så var det Volvo Van Hool B10M-70B. Utrustad med G7 låda och skinnklädda stolar. Dörrställningen var 1+0+1 med toalett i väster bakhörn. Att åka med var toppen om föraren kunde köra en G7 låda, skulle tro att detta var dem bästa vagnar som Swebus inköpt.
Bussarna inköptes för trafiken mellam Karlskrona och Kristianstad. 3180-81 blev sedemera Skåneexpressvagnar. En av dem gick i slutet som personalbuss mellan Göteborg och Trollhättan för Saabs räkning.
I branschen i 40 år

j-a

Även swebus express 4384 blev reparerad efter brand å såld vidare till annat bolag

Staffan Sävenfjord

Här är i alla fall en bild på den sedermera brunna 3180. Den brann i Skogaby knappt 2 månader senare, närmare bestämt 9 september 1993.

Knut

I Norge må man ha full kasko ved leasing eller lån med pant i bil. Da er det forsikringsbolaget som avgjør saken til slutt. Med denne flybuss så er det jo spørsmål om rammer og slikt også er skadet da. Er det bare å bytte påbygg kan det vel lønne seg med oppbygging

homer

Swebus 5516 var i ungefärligt skick som denna förutom att den inte brann själv utan bussen brevid som brann och den lagades inte upp

Sebastian

Vet att detta är en gammal träd men står den fortfarande som den gjorde efter branden kvar på Hölöskroten? Ni som brukar vara där titt som tätt kanske har koll!

Glada vink Sebastian