Författare Ämne: Två bussar hos Motala Lokaltrafik 1989  (läst 861 gånger)

Inloggad Ebermark

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 333
Två bussar hos Motala Lokaltrafik 1989
« skrivet: 12 januari 2021, 20:28:50 PM »
Vid Stora torget i Motala i maj 1989 stod Motala Lokaltrafik 7014, en Scania CN113 från 1988 och Motala Lokaltrafik 7029, en Scania CR111 från 1977. Båda bussarna följde med över till Swebus när Lokaltrafiken såldes 1990. 7014 fick nummer 0597 och 7029 fick nummer 0566.


Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3840
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Två bussar hos Motala Lokaltrafik 1989
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2021, 17:39:26 PM »
Intressant att CR111an inte har något skyltskåp(eller linjenummersiffra)bak./Ulf
(Var"Baltzar"någon typ av galleria?)

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
SV: Två bussar hos Motala Lokaltrafik 1989
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2021, 18:56:18 PM »
Baltzar verkar fortfarnade vara en inomhusgalleria, men jag kan inte få till varifrån fotot är taget (på Domus tak?)

Utloggad Tommy H

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 883
  • "Änn oedi öschötte"
    • Peppes bilder
SV: Två bussar hos Motala Lokaltrafik 1989
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2021, 19:57:23 PM »
Är ett parkeringsplan ovanpå det huset, som bilden garanterat är tagen ifrån.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 13 januari 2021, 21:34:03 PM av admin »
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Inloggad Ebermark

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 333
SV: Två bussar hos Motala Lokaltrafik 1989
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2021, 08:26:42 AM »
Stämmer bra att fotot är taget från parkeringsdäcket på dåvarande Domus (nuvarande Gallerian).

Angående avsaknad av linjenummerskylt bak så hade stadsbussarna i Motala med rullband inte detta (fram till 1980 års modell, därefter kom sjusegmentsskyltar). Anledningen var att rullbanden var motordrivna och manövrerades från förarplatsen för både fram och på högersidan. Var bara en rulle med fasta nummer (300-340) och man hade gjort ett hål i skyltskåpen inne i bussen så föraren kunde se vilket nummer som rullades fram sittandes på förarstolen. Det var många linjebyten i Motalas stadstrafik fram till 1985 så jag misstänker att det var därför denna lösning kom till.