Volvo Ajokki Express (Carrus) är en standardtyp. Det fanns flera stycken hos SJ/Swebus. Det var 3187 och 3188 som var 6x2 precis som 3245 och 3247.Tilläggas kan att 3246 var en Säffle för gul express (flyget Landvetter) Vill minnas att Borås området hade fyra likadana (två Scania och 2 Volvo Express.Kinna hade utöver de två ovan också 3167-3170 samt en äldre vagn.
3245 började som GL Express namnlös för att köra både röd och gul express men även linjen till Onsala (737, ej 736).
Varianterna är i princip inte varianter på de två bussarna 3245&3247. Det är förändring i linjenätet och framför allt hur man uppfattar färgsättning.
Fram till att dubbelspåret och pendeltågstrafiken till Kungsbacka startar cirka 20 aug 1992 utföres trafik med många bussar tillhörande Göteborg.
Röd express gick från cirka 7 jan 1990 emellan Uddevalla och Varberg med enstaka turer till Ullared (ca kl 12) och Falkenberg.I samband med ekonomisk kris rund 1991-1992 och pendeltåg så fick röd express gå till Rävlanda i stället. Kungsbacka avsade sig röd express helt. Annars är det på kartor två linjesträckningar för Röd hösten 1992. Både Varberg och Rävlanda.
Volvo /ev Scania Ajokki Express kallades, om jag minns rätt, i Norge för Comet.
Vad gäller Säfflebyggen så var det standardbussar som byggdes. Det byggdes sedan ett litet antal bussar med halvhög eller högt utförande. Mest känd är Volvo Lastvagnars tjänstebuss som är byggd som konferensbuss. Dessutom var van Hool på väg ut från Volvobil AB som var svenskt ombud. Efter några år blev Volvo Ajokki/Delta (båda Carrus) de som såldes i stället. Märk att fronten inte säger var bussarna är byggda.