Författare Ämne: Ovanlig busskaross på 1930-talet  (läst 892 gånger)

Utloggad BD

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 739
Ovanlig busskaross på 1930-talet
« skrivet: 09 januari 2021, 09:39:32 AM »


Bilden troligen från början av 1930-talet. Vad som är iögonfallande är fotsteget utefter sidan. Vad kan meningen med det ha varit? Även karossens form framtill är ovanlig. Längst bak finns en dörr. Kan bussen ha varit en tidig turistbuss avsedd att köras i högertrafik?
Förmodligen är chassiet från Volvo.



Creator:
Carl Larssons Fotografiska Ateljé AB
Can I use it?
Yes
https://classic.europeana.eu/portal/en/record/916124/S_XLM_photo_XLMCL007554.html?q=Volvo#dcId=1610034145621&p=5

Utloggad HJP

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2084
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2021, 11:11:50 AM »
****
En annan fråga är; Varför är framhjulet större än bakhjulet?

Utloggad BD

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 739
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2021, 11:24:17 AM »
"Tror" att fälgarna har samma storlek men att framhjulens större däck har större bärighet.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 13:26:55 PM av admin »

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24342
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2021, 12:39:43 PM »
Pga motorns placering?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Björn Forslund

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5693
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2021, 13:46:37 PM »
Skulle tro att fotbrädan längs sidan sitter där för att matcha vänstersidan som troligen har separata dörrar direkt till sätesraderna. Dörren längst bak är den obligatoriska nödutgången.

Utloggad Göran

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 82
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2021, 08:56:53 AM »
Det bussbolaget kan jag inte hitta i Bussbibeln, den är ju skriven på 1930-talet

Utloggad meng

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 11
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2021, 10:16:27 AM »
Lite googlande och man hittar denna sida: https://digitaltmuseum.se/021016758297/buss-h-j-forslund-akeri-tel-334-sandviken-volvo-skyltfonster

Här anges att bilden är tagen 1939. Sen misstänker jag att det kanske kan stå HJ. Forslund Åkeri och inte H.J. då jag på en annan sida hittade namnet Hjalmar Forslunds Åkeri.

/Martin

Utloggad Mats Karlsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2826
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2021, 16:45:45 PM »
Jodå, det står HJ. Forslund Åkeri, Tel. 334, Sandviken på bussen. På skylten i fönstret står det att karosseriet är tillverkat av X X YYYYY Karosserifabrik. Det är ett kort namn som kan sluta på t, d eller annan liknande konsonant. Det skulle kunna stämma med D W Åhlund Karosserifabrik, men jag tror nog att det står något annat namn.
« Senast ändrad: 12 januari 2021, 17:18:41 PM av Mats Karlsson »

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1780
SV: Ovanlig busskaross på 1930-talet
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2021, 18:51:02 PM »
Hej!
Jag tror att bussen har en avlyftbar kaross, se skarven i taket bakom hyttdelen. Åkerier hade ofta sådana kombinerade bussar/lastbilar som fick vara lastfordon under veckorna och utflyktsbussar eller idrottslagsbussar under helgerna. Synd att det inte går att läsa ut vem som byggt karossen men linjerna i fronten går igen på torpedbyggen från Åhlunds Karosserifabrik i Eskilstuna. De byggde många kombinerade fordon men i regel på torpedchassier. Högerdörren längst bak är reservutgången, det var lag på att en sådan skulle finnas fram till 1945. Borde ha förlängts.
Mvh Jan G