Författare Ämne: Nobina 0079 i främmande område  (läst 2503 gånger)

Utloggad Ashnton

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 14
    • Ashntons bussar
Nobina 0079 i främmande område
« skrivet: 07 januari 2021, 20:21:43 PM »
Nobina 0079 svänger här in på Gillevägen under en av Hallstaviks turer på 401.

« Senast ändrad: 07 januari 2021, 21:04:08 PM av Ashnton »
Besök gärna min hemsida ashnton.ml för fler bilder på bussar och annan kollektivtrafik!

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3840
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2021, 22:40:32 PM »
Trevligt vintermotiv :)/Ulf

Utloggad Per E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 16
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2021, 09:59:51 AM »
Härlig bild. Jag kommer att tänka på att jag under början av 60-talet var med klassen på ett studiebesök på Gille-Glace som låg nära där bilden är tagen. Vi fick välja en glass att ta med oss när vi avslutade besöket. Nästan alla valde en glass som hette "Ananas-split" som de tillverkade där. Uppenbart en lyckad produkt som hållit sedan dess. Däremot inte Gille-Glace som gick upp i Trollhätteglass och därefter till GB. Fabriken är borta sedan länge.

Utloggad Ashnton

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 14
    • Ashntons bussar
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2021, 11:34:30 AM »
Vad trevligt att bilden uppskattades! Jo det var en trevlig dag igår med snö vilket numera tyvärr är en bristvara här i Stockholm. Intressant historia om glassfabriken också, det kände jag inte till!
Besök gärna min hemsida ashnton.ml för fler bilder på bussar och annan kollektivtrafik!

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5067
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2021, 12:37:35 PM »
Med speciellt främmande är knappast området varken för förarna eller busssarna. Hallstaviksdepån har kört 401 rätt länge nu.

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 663
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2021, 12:57:25 PM »
"Främmande" syftar nog på att Trafikområde Norrtälje inte kör i Trafikområde Södertörn/Tyresö förutom dessa enstaka turer på vardagar och dessutom är detta väldigt långt borta från Trafikområdet bussen kommer ifrån, därav användandet av "främmande område"

Sen undrar jag också vilket jag tror Ersa kan svara på, hur kommer det sig att  trafikområde Norrtälje ens kör i ett Trafikområde så långt bort? :)
Vill ni kolla in mina bilder så finns jag på Instagram med massor buss och andra lokaltrafiks bilder främst i Stockholms län men även runtom i landet också!
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2980
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2021, 14:36:34 PM »
Det är nog en så kallad stordriftsfördel, där man genom att kombinera olika trafikområden kan spara buss och förare.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 01:34:07 AM av admin »

Utloggad HB

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 780
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2021, 15:19:31 PM »
Istället för att Hallstaviksföraren sitter i stan på kvartstid hela dagen, så kör han/hon mellantrafik på trevliga linje 401. Bra för både förare och företag. /Henrik/

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5067
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2021, 18:33:02 PM »
Man kan givetvis även t.ex använda ordet "främmande" om besökare som inte alls är några främlingar i huset. Men i detta fall blir uttrycket lite starkt, då trafik i andra trafikområden varit vardagsmat för förare i Norrtälje TO i flera decennier. Utöver flera linjer i Uppsala län fram till 2008, har det även körts en hel del Täbylinjer fram till och med 2011, och numera dessa 401:or för Hallstaviksdepån, och lite trafik mot Jakobsberg och Kallhäll för Norrtäljedepån.

Ur vanligt folks perspektiv, som inte känner till dessa utbyten, är uttrycket "främmande" mer förståeligt.

Utloggad Stefan P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2616
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2021, 05:02:49 AM »
Hej

Vad tiden går fort, det var före 2008 vi körde SL trafik med UL bussar tex. 807 641 805.
Sen körde vi till Märsta med SL röd buss.

Mvh Stefan P

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5067
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2021, 13:20:25 PM »
Javisst. Även linjerna från Uppsala mot Knivsta samt dåvarande 888 till Björklinge kördes med röda Rimbobussar på fasta omlopp. Eftermiddagen blev till en 805 till Hallstavik, och därefter 641 och 647 hemåt. Alternativt tuffade man runt på en stor andel Täbylinjer, inklusive nån 670 mitt på dagen, för att därefter köra en avgång hemåt mot Rimbo eller Norrtälje.

Omloppen var överlag mer varierande och roliga förr, till skillnad från idag, då de flesta är låsta inom "muren" i sitt eget lilla trafikområde. Hur man ska locka nya yngre förare till dagens monotona upplägg förstår jag inte alls.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2980
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2021, 13:40:46 PM »
Hur man ska locka nya yngre förare till dagens monotona upplägg förstår jag inte alls.

Genom att arbetet är kombinerat med en månatlig ersättning i pengar? Det finns gott om förare som trivs  bra i geografiskt mindre områden med de fördelar och nackdelar det innebär. Människor är olika och det finns förare som kört exempelvis på Lidingö i decennier och trivs utmärkt med det.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5067
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2021, 14:01:11 PM »
Ändå är det först nu under pandemin, när arbetslöshet skapats i många andra branscher, som den ständiga personalbristen för linjetrafiken i storstadsområdena har försvunnit.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2980
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2021, 15:54:32 PM »
Hur stor har "den ständiga personalbristen" varit jämfört med andra liknande branscher då? Om man har en viss personalomsättning så uppstår det ju per automatik en personalbrist om man inte rekryterar i samma takt. Har alla branscher med en personalomsättning då en ständig personalbrist? Det blir lätt en semantisk och retorisk fråga.

Eller har personalbristen varit större åren före pandemin (säg 2018-2019) än åren innan dess?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 17:21:20 PM av admin »

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4436
SV: Nobina 0079 i främmande område
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2021, 16:15:14 PM »
I branschen som helhet har det ju under många år nu varit svårt att rekrytera och även på landsbygden har det blivit allt svårare, lite företagsberoende men ändå tydligt.

Arbetstider, schemaläggning och lön är det jag oftast fått synpunkter på och när dessa kommer fram även på landsbygden där man tidigare har varit tillfreds med delade turer och liknande är det inget bra.

När man sedan i större utsträckning vill övergå till att anställa på deltid 50-60% inkl delade turer så är det svårt att hitta intresserade och motiverade chaufförer.

Många som utbildas genom AF är ju tyvärr inte anställningsbara heller, dem som kommer genom rena uppdragsutbildningar har betydligt bättre chans men sådana vill ju helst inte AF sköta, här har ju Transportföretagen försökt att lobba för en bättre anpassning till verkligheten.