Författare Ämne: Fototips Uppsala  (läst 1288 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
Fototips Uppsala
« skrivet: 07 januari 2021, 01:00:39 AM »
SL 677 har drabbats av en lite annorlunda situation, jämfört med linjerna runtomkring den. Nobina Norrtälje och/eller TF/SL fick ingen dispens för Uppsala miljözon, så efter nyårsafton rullar nu enbart röda boggivagnar med euro6-motorer. Dvs nyare Scania och Volvo. Så ni fotografer i Uppsala som aldrig ser skymten av de röda bussarna har nu chansen.

De dåvarande blåa Volvo B9S i 739x-serien rullar idag på all annan trafik, så som 676, 639 samt då och då på linjer som 636 och 637. Om dessa blir konverterade till euro6 kommer de förmodligen att återinsättas på 677.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4427
SV: Fototips Uppsala
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2021, 09:37:31 AM »
UL sökte och fick dispens för Euro V fordon i nuvarande kontrakt t.om 30 juni 2022.

Även Västtrafik har fått dispens i Göteborgs stad och i Mölndals stad dock endast till halvårsskiftet 2021.

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
SV: Fototips Uppsala
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2021, 10:04:02 AM »
Man kan ju undra varför SL inte fick dispens i Uppsala, för lite trafik med bara en linje?
Vill ni kolla in mina bilder så finns jag på Instagram med massor buss och andra lokaltrafiks bilder främst i Stockholms län men även runtom i landet också!
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5862
SV: Fototips Uppsala
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2021, 10:21:06 AM »
UL sökte och fick dispens för Euro V fordon i nuvarande kontrakt t.om 30 juni 2022.

Även Västtrafik har fått dispens i Göteborgs stad och i Mölndals stad dock endast till halvårsskiftet 2021.

Ska man tolka det som att de i Uppsala inte får flytta dit begagnade bussar med Euro V? Eller att trafiken till avtalsslutet kan framföras med Euro V oavsett vilka bussar som används? Inget problem vid nyanskaffning men kanske om det är kort tid kvar på avtalet och entrepenör behöver ersätta en havererad buss.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
SV: Fototips Uppsala
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2021, 12:04:24 PM »
I Uppsala län går allt efter förutbestämd plan, med dispens sökt i god tid, och där konverteringarna av gula euro 5-bussar till euro 6 drog igång i stor skala en bra bit innan nyåret. Detta har skett både i egna verkstäder samt externa fristående verkstäder i grannlänen. Allt verkar flyta på i samförstånd, och utan interna debatter om vem som ansvarar för vad.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
SV: Fototips Uppsala
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2021, 12:11:25 PM »
Man kan ju undra varför SL inte fick dispens i Uppsala, för lite trafik med bara en linje?

Antal linjer är knappast en faktor. Snarare är det antalet fordon som åtgår till denna linje man räknar, samt konstaterandet att detta antal fordon överensstämmer med antalet euro6-bussar man redan har i sitt trafikområde. Kan man uppfylla miljökraven på detta sätt, finns det ju egentligen inga skäl att bevilja dispensen.
Att samma dispens beviljades för UL-trafiken har säkerligen mycket med att göra just att man samtidigt lovade att snabbt börja konvertera vagnparken, vilket också skedde.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
SV: Fototips Uppsala
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2021, 12:18:57 PM »
Ska man tolka det som att de i Uppsala inte får flytta dit begagnade bussar med Euro V? Eller att trafiken till avtalsslutet kan framföras med Euro V oavsett vilka bussar som används? Inget problem vid nyanskaffning men kanske om det är kort tid kvar på avtalet och entrepenör behöver ersätta en havererad buss.

Det finns säkerligen en hel del linjer och omlopp runtom i länet som aldrig kommer in till Uppsalas innerstad och dess miljözon. Om nyinflyttade bussar nu inte är tillåtna i miljözonen går det säkerligen att hålla dem på såna landsbygdsomlopp.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3006
SV: Fototips Uppsala
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2021, 13:59:25 PM »
billigare för Nobina att lacka b9:orna gula än att bygga om motorerna  :P

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
SV: Fototips Uppsala
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2021, 14:02:21 PM »
Nästan ;D
Nejmen linjen är ju fortfarande SL:s så om dom inte återinför 807:an så blir det svårt.
Vill ni kolla in mina bilder så finns jag på Instagram med massor buss och andra lokaltrafiks bilder främst i Stockholms län men även runtom i landet också!
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
SV: Fototips Uppsala
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2021, 21:01:09 PM »
Nu är konverteringen av 739x-ledvagnarna tydligen genomförda, och så fort de är miljözonsgodkända på papperet, återvänder de alla till 677. Hoppas alla intresserade fotografer hunnit få alla sina bilder på de röda nu.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3006
SV: Fototips Uppsala
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2021, 00:01:56 AM »
Jag undrar varför Nobina inte bytte b9orna med Tyresös blåa Citywide, dessa är väl Euro 6 och Tyresö-Gullmarsplan behöver inte miljöbuss så b9:orna skulle funka fint där, dessutom finns redan samma vagntyp inom området, det enda negativa skulle väl varit att Norrtälje inte har några Citywide Ledbussar sen tidigare

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3831
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Fototips Uppsala
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2021, 11:55:47 AM »
Blåbussar på 636 el 637 hade också varit kul att få se ;)/Ulf

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
SV: Fototips Uppsala
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2021, 12:38:14 PM »
De blå har rullat för fullt på såna linjer ända sedan 1 januari, men det gäller ju för de nyfikna att ta sig ut, och få med sig kameran. Snart är det över.