Författare Ämne: Höga ryggar i stadstrafik  (läst 2793 gånger)

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 101
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2021, 16:06:00 PM »
De nya MAN Lion City hos Västtrafik i Göteborg på linjerna X1, X2 och X3 är ju suveräna. Gardiner, gul ljussättning som inredning och höga ryggstöd, med bälten i samtliga stolar och mobilladdare samt barnstol på andra o tredje raden, finns barnstolar att montera från främsta ledstången. Tror inte de har använts ännu men jag hoppas att om nån lånar dem att de sätter tillbaka dem.
Sen tycker jag dock inte stolarna i nya Mercedez Capacity L på linje 16 är speciellt märkvärdiga, bussen i sig rymlig men plastig! Har någon fler testat den? Överlag känns de som de nya expressbussarna är bättre och de nya elledbussarna hos Transdev har fina stolar, bra barnvagnsutrymmen men även dem väldigt plastiga i inredningen.

Utloggad Citaro C2

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 63
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2021, 16:52:59 PM »
Alla bussar har plastig inredning. Vad spelar det för roll? Speciellt med tanke på hur kort tid de rullar i Göteborg... Om inte bussarna ska väga 30 t lastade så krävs väl att lättare material används när bussarna ska fyllas med massa extra grejer. Snart har väl stadsbussar toalett, skötbord o en liten kiosk ombord.  ::)

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3379
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2021, 20:53:45 PM »
Det är inte ovanligt att det köps in bussar med högre krav än avtalen stipulerar.
Orsaken till detta är oftast att det skall gå att omplacera fordonet till andra avtal/områden i framtiden, det är helt enkelt en framtidssäkring kan man säga.
Kostnaden för detta får entreprenörerna stå för själva eftersom de flesta huvudmän inte själva köper bussar numera.
Ett exempel på hur konstigt det kan bli var runt 2012 någonstans då Keolis vann trafik i Göteborgsområdet.
För att slippa köpa alla bussar nya flyttades några bussar från Stockholmsområdet.
Bussarna var då bara drygt ett år eller två gamla, men det kostade ändå flera hundra tusen kronor att anpassa bussarna för att klara Västtrafiks krav.

Tonade rutor finns i de bussar som Keolis köpte till trängsellinjerna i Stockholms södra förorter för några år sedan.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Utloggad Bussfanatikern

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1177
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2021, 23:28:43 PM »
En annan fördel är ju att bussen även kan användas i landsortstrafik vid behov. Så var det ju i Västerås där man under många år utrustade stadsbussarna med landsortssäten.

Utloggad HB

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 780
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2021, 15:23:01 PM »
Något jag undrar över, angående frågan om fönster och solskydd (gardiner), är varför bussarna i SL-trafiken och grannlänen aldrig fått redigt tonade sidorutor under hela 2010-talet. Detta kom redan 2006 på Solaris Urbino i Umeå tätortstrafik, och blev i samma veva ett vanligt tillval även på Mercedes och Setras bussar, oavsett om man ville ha detta på de tätortsbussar eller turistbussar man beställde.
Denna funktion minskar strålningsvärmen från solen och avlastar därmed AC:n rejält. Vidare bländar inte solen passagerarna lika mycket, så behovet av dagens smutsiga gardiner i linjetrafiken minskar. Minns även de rullgardiner som satt på Carrus linjefordon på 1990-talet, som heller aldrig verkat ha slagit igenom stort i linjetrafiken i Svealand och Götaland.

I busspecen Nordic Bus finner du vad som är ok. "Rejält tonade rutor" är inte ok, och det vill vare sig passagerare, bussbolag eller upphandlade myndighet ha. /Henrik/

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 101
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2021, 22:54:43 PM »
Jag tycker plastig inredning är lite tråkigt i jämförelse hur de var tidigare . Så kort tid rullar de väl inte i Göteborg jämförts med övriga landet?. Här är ju oftast barmark och bussgator på de flesta linjer medan de skakar sönder i många andra städer på isgator och dålig snöröjning, och både Keolis och Transdev tar hand om bussarna. De är däremot slitage på mycket stående passagerare i normalläge men just nu är de ju inte nu med få passagerare. Få SM. Talar också. Hörde att köpet av enkelbiljetter i Västtrafik ToGo gått ned med 70-%. Inga turister.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5058
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2021, 00:46:12 AM »
I busspecen Nordic Bus finner du vad som är ok. "Rejält tonade rutor" är inte ok, och det vill vare sig passagerare, bussbolag eller upphandlade myndighet ha. /Henrik/

Där ser man. I Umeå fungerande det rätt bra, även om en del äldre damer skämtade om att den inre skylten som visade nästa hållplats var väldigt praktisk "nu när man inte riktigt ser var man egentligen är nånstans på kvällarna".

Utloggad bussgrabben

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1117
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2021, 00:55:42 AM »
Nej, när det var mörkt ute var det väldigt svårt att se var man var någonstans när man åkte Solaris.

Utloggad pnott

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 215
SV: Höga ryggar i stadstrafik
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2021, 17:07:14 PM »
En annan fördel är ju att bussen även kan användas i landsortstrafik vid behov. Så var det ju i Västerås där man under många år utrustade stadsbussarna med landsortssäten.
Det var ju på 90-talet som man i Västmanland bestämde sig för att köra likadana bussar i stadstrafiken som på landsbygden. Det var normalgolvare med dörrställning 1-1-1 och två framåtriktade säten på var sida om en smal mittgång genom hela bussen (utom en liten yta med plats för högst 2 barnvagnar vid mittdörren). På och avstigning tog en evighet när de gick på stadslinjerna.
De bussarna är förstås borta sen länge nu, men man fortsatte länge med höga säten i stadstrafiken, fast med lågentré, något fler dörrar och lite öppnare planlösning. Det var först med Solaris som man återgick till låga ryggstöd. Första stadsbussarna från Solaris kom 2013.
De Scania Omnilink som avyttrades i fjol var de sista från eran med höga säten i stadsbussar, även om Scaniorna större delen av tiden användes användes på mindre landsbygdslinjer främst i norra delen av länet. De MAN som ersattes med nya MAN 2018 hade dock höga säten och användes hela tiden i stadstrafik.