Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: danneh skrivet 03 januari 2021, 17:36:32 PM

Titel: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: danneh skrivet 03 januari 2021, 17:36:32 PM
Nu har ju visserligen inte jag något konkret på detta, men har upplevt att många av den senaste tidens stadsbussar har levererats med höga ryggar, och generellt sett bättre stoppade säten. Är detta något nytt krav från huvudmännen, eller vad kan detta bero på? Det känns som att för bara några få år sedan levererades de flesta stadsbussar med ”riktiga stadssäten” (låga ryggar och oftast väldigt lite stoppning). Men sedan bara något/några år, åtminstone i Göteborg, så levereras alla/de flesta stadsbussar med bättre säten. ”Först” GS elbussar och Transdevs hybrider (i slutet på förra avtalet), och nu senast alla bussar till avtalsstarten i Göteborg/Mölndal/Partille. Vill även minnas att Nobinas nya stadsbussar i Linköping också fått högra ryggar?

Någon mer som reagerat på detta, och/eller kanske vet hur det kommer sig?
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 januari 2021, 18:39:21 PM
Tror det är så att detta går i vågor. I princip hade stadsbussar låga säten. Även linjevagnar in på 80-talet. Sedan började olika busstyper få nackstöd.

För ett antal år sedan var det så att tätortsbussar inte fick några bälten medan linjevagnar skulle haft detta. Vad som konstaterats är att nackstöden blivit en del av sätena på ett annat påtagligt sätt. Skulle nog konstatera att höga säten varit på gång länge. Orsak är att undvika nackskador vid inbromsningar
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: AO skrivet 04 januari 2021, 01:58:03 AM
Jag har tänkt på samma sak. Även Gävle fick busar med höga ryggar efter senaste upphandlingen. En teori jag har är att det blivit vanligare att ges det pluspoäng (i praktiken avdrag på priset i anbudsgivningen) för kvalitetshöjande åtgärder i samband med upphandling. Just bekvämare säten är troligen en enkel och billig sak som ett trafikföretag kan lägga in i anbudet för att få pluspoäng. Vet att det var en upphandlingsmodell som användes för stadstrafiken i Gävle. Vet dock inte om just stolarna var en sak som gav pluspoäng utan det är ren spekulation :)
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 januari 2021, 11:14:22 AM
En anledning till höga ryggar är att man har krav på/vill erbjuda rullbälten (3 pkt)

Då blir höga ryggstöd ett måste.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: igel skrivet 04 januari 2021, 11:39:11 AM
I norra Stockholm har man nu halvhöga ryggar. Inte så höga som traditionellt höga ryggar, inte häller låga. Ja de har trepunktsbälten, men är man över 180 och lite längre i ryggen får man ju ha bältet under armen.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 januari 2021, 11:50:28 AM
Sådana ska ha justerbart övre fäste.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: igel skrivet 04 januari 2021, 12:06:49 PM
titta noggrant på personen som sitter, så ser du att bältets övre fäste sitter väldigt lågt. I förhållande till höga ryggar.
https://pbs.twimg.com/media/DMT89gHWsAAAuHN?format=jpg&name=large (https://pbs.twimg.com/media/DMT89gHWsAAAuHN?format=jpg&name=large)
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: AO skrivet 04 januari 2021, 16:56:29 PM
Men är det verkligen pga det ställts krav på bälten i stadstrafik som det blivit fler nya stadsbussar med höga ryggar? Är det säkerhetsbälten i de stadsbussar som levererats till Östgötatrafiken och Västtrafik? I Gävles stadsbussar är det höga ryggar trots att det inte finns några säkerhetsbälten.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 04 januari 2021, 19:36:50 PM
Inga bälten på stadsbussar hos Västtrafik även när det är höga ryggar
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 04 januari 2021, 21:00:03 PM
Det här förekommer i stort sett bara i Norden. Stadsbussar som beställs som regionalbussar.

De som får betala för dessa bussar som måste vara dyrare att köpa in än vanliga stadsbussar är vi som köper biljetterna. Bussbolagen har svarat på en fråga ingen ställde. Det duger alldeles utmärkt med vanliga stolar i stadsbussar och bussar för förortstrafik. Men bussbranschen verkar tro att de kan locka bilister med höga stolar, bälten, gardiner, läslampor och mattor i taket. Ingen som åker kollektivtrafik prioriterar det. Biljettpris, turtäthet, trängsel etc kommer långt före.

Ingen använder bälten i stadsbussar. Välkomna ut i verkligheten.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 januari 2021, 21:42:09 PM
Höga ryggar förekom på den prov bus som gick i Göteborg och kallades GS 100. Det var en Volvo ledbuss med kaross från Hess. Denna fick en typ av säten  och stolsutformning där det skulle vara lätt kliva in i bussen. Dessutom fanns det höga nackstöd fasttillverkade i stolarna. Tidigare var nackstöden påsatta och lösa.

Det som är fördel med höga säten är att de skyddar vid olyckor. Sedan finns det också ett moment av att resenären inte har direktkontakt med resenärer bakom och framför. Detta är bra bla för skolelever.
Jag tror inte man skall göra olika utfall om bussföretag och organisationer. Gardiner är till för att dämpa oljud i karossen som annars fungerar som klanglåda. Helt låga säten kanske är bra om man vill ha bra utsikt. Bussar i tätortstrafik behöver inte ha säkerhetsbälten. Tror inte att höga säten är så dyra. När vi diskuterade utrustning i bussar så är inte detta så stort problem i sig själv. Det som kan bli problem är utrustning som påverkar totalvikten. Dubbelfönster kontra enkelfönster. Viss annan utrustning och linjevagnar och turistbussar godsutrymme och därtill hörande vikt.
Den som klagade på bussarnas teknik och att de blir för dyra bör komma ihåg att det inte är detta som gör trafiken dyrare. Bussar som tillverkades i slutet av 70-talet och på 80 talet var ofta individuellt utrustade. Tidigare på 60 talet var bussarna ganska lika inredda. Detta håller vi gå tillbaka till. Själv tror jag att bussar som kör 60 km (längd) bör ha toalett. Det är fler personer som har problem med blåsan än de som behöver lågnivåbuss.
Bussarna var faktisk bättre i utrustning i mitten av 2000-talet än de är nu i 2020.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 04 januari 2021, 21:51:11 PM
Tja jag undrar fortfarande varför bussar i stadstrafik måste ha höga stolar o regionalstandard. Det måste bli dyrare att köpa in. Dock verkar SL äntligen slutat med matta i taket o gardiner vilket är fullständigt onödigt i en SL buss. Sånt kan finnas på bussar som trafikerar en specifik linje, typ 676. Kollektivtrafik är till stor del skattefinansierad och då ska man ta till vara på pengarna. Hellre AC isf.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 januari 2021, 23:24:23 PM
Det Du skriver om diskuterade jag på mitten av 1980 talet. Tyg och gardiner i tak och vid fönster är till för att dämpa ljud. Kanske är det så att nyare bussar inte producerar så mycket ljud. Vi får se hur det blir med detta.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 04 januari 2021, 23:41:19 PM
Gardiner i SL-bussar är en ren skrivbordsprodukt. Det fungerar i teorin men inte i praktiken. I praktiken drar folk för fönstren när det är varmt, det saknas gardiner, vissa är upphängda i en knut etc. etc. Det ser för jävligt ut ofta. Dessutom måste de tvättas regelbundet. Mycket extra arbete. Dagens hybrid- och elbussar är ju mycket tysta så av den anledningen kommer det inte behövas framöver.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 05 januari 2021, 01:24:59 AM
Något jag undrar över, angående frågan om fönster och solskydd (gardiner), är varför bussarna i SL-trafiken och grannlänen aldrig fått redigt tonade sidorutor under hela 2010-talet. Detta kom redan 2006 på Solaris Urbino i Umeå tätortstrafik, och blev i samma veva ett vanligt tillval även på Mercedes och Setras bussar, oavsett om man ville ha detta på de tätortsbussar eller turistbussar man beställde.
Denna funktion minskar strålningsvärmen från solen och avlastar därmed AC:n rejält. Vidare bländar inte solen passagerarna lika mycket, så behovet av dagens smutsiga gardiner i linjetrafiken minskar. Minns även de rullgardiner som satt på Carrus linjefordon på 1990-talet, som heller aldrig verkat ha slagit igenom stort i linjetrafiken i Svealand och Götaland.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: janjoh skrivet 05 januari 2021, 16:06:00 PM
De nya MAN Lion City hos Västtrafik i Göteborg på linjerna X1, X2 och X3 är ju suveräna. Gardiner, gul ljussättning som inredning och höga ryggstöd, med bälten i samtliga stolar och mobilladdare samt barnstol på andra o tredje raden, finns barnstolar att montera från främsta ledstången. Tror inte de har använts ännu men jag hoppas att om nån lånar dem att de sätter tillbaka dem.
Sen tycker jag dock inte stolarna i nya Mercedez Capacity L på linje 16 är speciellt märkvärdiga, bussen i sig rymlig men plastig! Har någon fler testat den? Överlag känns de som de nya expressbussarna är bättre och de nya elledbussarna hos Transdev har fina stolar, bra barnvagnsutrymmen men även dem väldigt plastiga i inredningen.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 05 januari 2021, 16:52:59 PM
Alla bussar har plastig inredning. Vad spelar det för roll? Speciellt med tanke på hur kort tid de rullar i Göteborg... Om inte bussarna ska väga 30 t lastade så krävs väl att lättare material används när bussarna ska fyllas med massa extra grejer. Snart har väl stadsbussar toalett, skötbord o en liten kiosk ombord.  ::)
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 06 januari 2021, 20:53:45 PM
Det är inte ovanligt att det köps in bussar med högre krav än avtalen stipulerar.
Orsaken till detta är oftast att det skall gå att omplacera fordonet till andra avtal/områden i framtiden, det är helt enkelt en framtidssäkring kan man säga.
Kostnaden för detta får entreprenörerna stå för själva eftersom de flesta huvudmän inte själva köper bussar numera.
Ett exempel på hur konstigt det kan bli var runt 2012 någonstans då Keolis vann trafik i Göteborgsområdet.
För att slippa köpa alla bussar nya flyttades några bussar från Stockholmsområdet.
Bussarna var då bara drygt ett år eller två gamla, men det kostade ändå flera hundra tusen kronor att anpassa bussarna för att klara Västtrafiks krav.

Tonade rutor finns i de bussar som Keolis köpte till trängsellinjerna i Stockholms södra förorter för några år sedan.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 07 januari 2021, 23:28:43 PM
En annan fördel är ju att bussen även kan användas i landsortstrafik vid behov. Så var det ju i Västerås där man under många år utrustade stadsbussarna med landsortssäten.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: HB skrivet 08 januari 2021, 15:23:01 PM
Något jag undrar över, angående frågan om fönster och solskydd (gardiner), är varför bussarna i SL-trafiken och grannlänen aldrig fått redigt tonade sidorutor under hela 2010-talet. Detta kom redan 2006 på Solaris Urbino i Umeå tätortstrafik, och blev i samma veva ett vanligt tillval även på Mercedes och Setras bussar, oavsett om man ville ha detta på de tätortsbussar eller turistbussar man beställde.
Denna funktion minskar strålningsvärmen från solen och avlastar därmed AC:n rejält. Vidare bländar inte solen passagerarna lika mycket, så behovet av dagens smutsiga gardiner i linjetrafiken minskar. Minns även de rullgardiner som satt på Carrus linjefordon på 1990-talet, som heller aldrig verkat ha slagit igenom stort i linjetrafiken i Svealand och Götaland.

I busspecen Nordic Bus finner du vad som är ok. "Rejält tonade rutor" är inte ok, och det vill vare sig passagerare, bussbolag eller upphandlade myndighet ha. /Henrik/
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: janjoh skrivet 08 januari 2021, 22:54:43 PM
Jag tycker plastig inredning är lite tråkigt i jämförelse hur de var tidigare . Så kort tid rullar de väl inte i Göteborg jämförts med övriga landet?. Här är ju oftast barmark och bussgator på de flesta linjer medan de skakar sönder i många andra städer på isgator och dålig snöröjning, och både Keolis och Transdev tar hand om bussarna. De är däremot slitage på mycket stående passagerare i normalläge men just nu är de ju inte nu med få passagerare. Få SM. Talar också. Hörde att köpet av enkelbiljetter i Västtrafik ToGo gått ned med 70-%. Inga turister.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2021, 00:46:12 AM
I busspecen Nordic Bus finner du vad som är ok. "Rejält tonade rutor" är inte ok, och det vill vare sig passagerare, bussbolag eller upphandlade myndighet ha. /Henrik/

Där ser man. I Umeå fungerande det rätt bra, även om en del äldre damer skämtade om att den inre skylten som visade nästa hållplats var väldigt praktisk "nu när man inte riktigt ser var man egentligen är nånstans på kvällarna".
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: bussgrabben skrivet 09 januari 2021, 00:55:42 AM
Nej, när det var mörkt ute var det väldigt svårt att se var man var någonstans när man åkte Solaris.
Titel: SV: Höga ryggar i stadstrafik
Skrivet av: pnott skrivet 09 januari 2021, 17:07:14 PM
En annan fördel är ju att bussen även kan användas i landsortstrafik vid behov. Så var det ju i Västerås där man under många år utrustade stadsbussarna med landsortssäten.
Det var ju på 90-talet som man i Västmanland bestämde sig för att köra likadana bussar i stadstrafiken som på landsbygden. Det var normalgolvare med dörrställning 1-1-1 och två framåtriktade säten på var sida om en smal mittgång genom hela bussen (utom en liten yta med plats för högst 2 barnvagnar vid mittdörren). På och avstigning tog en evighet när de gick på stadslinjerna.
De bussarna är förstås borta sen länge nu, men man fortsatte länge med höga säten i stadstrafiken, fast med lågentré, något fler dörrar och lite öppnare planlösning. Det var först med Solaris som man återgick till låga ryggstöd. Första stadsbussarna från Solaris kom 2013.
De Scania Omnilink som avyttrades i fjol var de sista från eran med höga säten i stadsbussar, även om Scaniorna större delen av tiden användes användes på mindre landsbygdslinjer främst i norra delen av länet. De MAN som ersattes med nya MAN 2018 hade dock höga säten och användes hela tiden i stadstrafik.