Författare Ämne: CapaCity till Göteborg  (läst 739 gånger)

Utloggad Leif D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1354
CapaCity till Göteborg
« skrivet: 19 november 2020, 21:05:50 PM »
På den Polska sajten Transport Publiczny läser jag att Västtrafik ska få 32 st Merzedes CapaCity L-ledbussar...

Jag gjorde en Google-översättning av texten i artikeln. Det framgår dock inte vilken operatör som ska ha dessa bussar.

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/czteroosiowe-mercedesy-wkrotce-wyjada-na-ulice-gteborga-66617.html
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fyraxeln Mercedes kommer snart på Göteborgs gator
Författare:

Redaktörer
Publiceringsdatum:
2020-11-18 16:38
Taggar:
utländsk erfarenhet , Mercedes-Benz
Taggar för geolokalisering:
göteborg
Källa:
inf. Mercedes-Benz pressmeddelande
73

Dela med dina vänner:
facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogologotypgooglePlusLogo

 
Fyraxeln Mercedes kommer snart på Göteborgs gator
foto av Mercedes
Efter omfattande tester har Mercedes-Benz CapaCity L tätbuss godkänts för användning i lokal kollektivtrafik i Göteborg, Sverige. TÜV Rheinland har bekräftat att den fyraaxliga tätbussen uppfyller alla krav som ställs av Transportstyrelsen för ledbussar, bland annat med avseende på sidostabilitet.

Den svenska staden har beställt 32 ledbussar från CapaCity L. De 21 meter långa Mercedes-Benz-bussjättarna erbjuder plats för upp till 191 passagerare, vilket gör dem idealiska transportmedel för linjer med hög passagerarvolym. Leveranser har redan börjat och bussar förväntas anlända till Göteborgs gator före slutet av året.

Under en serie tester som varade i flera dagar kontrollerades hur bussen beter sig när man utför olika manövrer med ändrade lastkonfigurationer. Mercedes-Benz bussens längsta och samtidigt bara en gemensamma buss visade sig vara mycket stabil under körning och den bakre delen av fordonet behöll sitt grepp även upp till 80 km / h. Ett viktigt bidrag för att uppnå så goda köregenskaper är det applicerade systemet för böjningsvinkelskontroll (ATC), som anpassar stötdämpningen av fogen på lämpligt sätt till situationen. Sverige begärde att fordonets sidostabilitet skulle dokumenteras som en del av den relevanta ISO-standarden.
;-)

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4357
SV: CapaCity till Göteborg
« Svar #1 skrivet: 19 november 2020, 21:17:32 PM »
Det är väl Transdev.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5818
SV: CapaCity till Göteborg
« Svar #2 skrivet: 19 november 2020, 21:59:45 PM »
Ja det är ju inte staden som beställt utan Transdev för sin trafik de ska köra åt Västtrafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Utloggad Leif D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1354
SV: CapaCity till Göteborg
« Svar #4 skrivet: 20 november 2020, 22:06:22 PM »
Ja det där var ju bättre, där står ju Transdev, dessutom står det 23 fordon istället för 32 som den polska sajten skriver.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: Idag kl. 10:52:12 av admin »
;-)